Aleksandra bands till tvåårigt vitaminabonnemang mot sin vilja

Uppdaterad
Publicerad

Aleksandra Krynska och Slavisa Djurdjevic är två av hundratals kunder som känner sig lurade av Vitalplus. Företaget säljer tvååriga prenumerationer på kosttillskott – men enligt kunderna säger telefonförsäljarna något helt annat.

Aleksandra Krynska från Ronneby berättar att allt började med att hon blev uppringd efter att ha fyllt i en tävling på nätet.

– Säljaren sa att jag gått till final och än så länge hade jag vunnit två månaders gratis kosttillskott, jag behövde bara bekräfta min adress.

Plus granskar telefonförsäljning

– Allt gick väldigt snabbt, han stressade mig jättemycket.

”Känner mig verkligen lurad”

En annan ofrivillig kund är Slavisa Djurdjevic från Göteborg.

– Säljaren sa att det var gratis, inte alls att det handlade om ett abonnemang. Jag känner mig verkligen lurad.

Slavisa Djurdjevic fick oönskade fakturor. Foto: SVT/Privat

Vitalplus är ett av de företag som kunder klagat mest på till Konsumentverket i år, och trots att myndigheten tidigare uppmärksammat företaget på missnöjet har anmälningarna ökat.

Fick inte ångra sitt köp

Aleksandra, Slavisa och flera andra berättar för Plus att när vitaminerna och fakturorna började komma så försökte de säga upp avtalen. Till svar fick de att ångerrätten gått ut och att de var tvungna att ta emot leveranser i två år, till en kostnad av närmare 3 000 kronor.

Men bara några timmar efter att Plus kontaktat Vitalplus om Aleksandras och Slavisas fall så blir båda uppringda av företaget, som lovar att avbryta abonnemangen och ersätta alla utlägg.

Företaget vill inte kommentera enskilda fall eller redogöra för vad som berättigat just dessa kunder att häva avtalet och få ersättning.

– Vi bemöter specifika kunder genom direktkontakt. När det gäller olika former av kompensation så gör vi alltid en personlig bedömning, svarar Jonas Westermark, varumärkeschef på Vitalplus.

Företaget beklagar missnöjet

Han anser att avtalsvillkoren som kunderna signerar är tydliga, men beklagar att kunder känt sig lurade och säger att man jobbar på att förbättra sitt arbetssätt.

Att som telefonförsäljare stressa kunder till att signera ett avtal under eller nära inpå själva säljsamtalet är inte tillåtet och företaget uppger att man ser mycket allvarligt på ifall så har skett.

– En person som går emot vår policy i det avseendet får inte längre företräda vårt varumärke i något sammanhang.

Känner du dig lurad av en telefonförsäljare? Kontakta Plus! Foto: SVT

Här kan du följa den pågående granskningen – och lämna ditt tips.

Ingå avtal med telefonförsäljare – detta gäller

Signering under säljsamtal är inte tillåtet

Att som telefonförsäljare stressa kunder till att signera ett avtal under eller nära inpå själva säljsamtalet är inte tillåtet. Du har rätt till så kallat “skäligt rådrum” och har du inte fått det så är avtalet ogiltigt. Mer om detta kan du läsa här.

Du har rätt att ångra dig

Vid telefonförsäljning har du 14 dagars ångerrätt efter ingått avtal. Om avtalet gäller en produkt så gäller ångerrätten från att du tagit emot produkten. Mer om det kan du se här.

Bestrida felaktiga fakturor

Får du en faktura som du anser är felaktig så bestrid den, och gör det via mejl så har du bevis. Detsamma gäller om räkningen går vidare till inkasso eller Kronofogdemyndigheten. Det är företagets ansvar att bevisa att det finns ett giltigt avtal mellan er, och så länge du bestrider kraven i alla led riskerar du inte någon betalningsanmärkning.

Hos Hallå konsument eller Telekområdgivarna kan du få gratis vägledning om du känner dig osäker.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar telefonförsäljning

Mer i ämnet