En trasig växellåda har skapat stora och långvariga bekymmer för Alexander Persson. Foto: SVT

Alexanders bil gick sönder bara dagar efter köpet

Uppdaterad
Publicerad

En dryg vecka efter att Alexander Persson och hans sambo köpte en begagnad bil gick växellådan sönder. Men trots att Allmänna reklamationsnämnden har beslutat att paret borde få sina 32 000 kronor tillbaka vägrar bilhandlaren att gå med på det.

Alexander Persson och Isa Eriksson från Håknäs i Västerbotten hörde av sig till SVT:s konsumentredaktion Plus, som just nu efterlyser konsumenternas berättelser om problem de fått när de köpte begagnade bilar.

I februari köpte paret en begagnad bil för 32 000 kronor, men bara tio dagar senare blev bilen helt okörbar.

Plus granskar bilproblem

– Det lät som att det var en näve grus i växellådan, säger Alexander Persson.

En bilverkstad kunde snart konstatera att växellådan var trasig och behövde bytas ut helt.

Vill häva köpet

Alexander och Isa kände sig lurade och ville häva köpet, men enligt paret erbjöd då säljaren bara 22 000 kronor för bilen, alltså 10 000 mindre än vad de köpte den för.

Till slut kände sig Alexander och Isa tvungna att anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som i juni beslutade att rekommendera företaget att ersätta paret för hela summan de betalat.

Men trots ARN:s beslut vägrar bilfirman att ersätta paret.

– Vi känner oss väldigt besvikna, säger Alexander Persson.

”Bilen såld utan garanti”

Bilhandlaren menar att eftersom paret köpte bilen utan garanti och själva skruvat i den så har de inte rätt att häva köpet. Men enligt Alexander Persson gav företaget sitt godkännande för honom att undersöka bilen själv.

– Köparna testkörde bilen och hörde ett missljud, men valde att köpa den ändå. Växellådan funkade när jag sålde bilen och jag försökte först erbjuda en ny, men när de istället ville lämna tillbaka bilen ville jag inte gå med på det, säger bilhandlaren till Plusredaktionen.

Enligt konsumentköplagen har kunden rätt till ersättning för så kallade ursprungliga fel, alltså fel som fanns när bilen köptes och som konsumenten inte fått information om.  Det gäller oavsett om en bilhandlare har gett löfte om garanti eller inte.

I det här fallet skriver ARN i sitt beslut att felet ska anses ha funnits vid köpet och att paret har rätt att häva köpet helt och hållet.

Har du eller någon du känner drabbats av något liknande? Tipsa Plusredaktionens reporter och hjälp oss kartlägga konsumenternas problem med köp av begagnad bil!

Resultatet kommer ni att kunna följa löpande här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet