”De vet hur de ska gå tillväga när de överrumplar människor”. Hör Anita Salvéns historia. Foto: SVT/TT

Anita fastnade i treårsavtal – för ID-skyddstjänst hon inte vill ha

Uppdaterad
Publicerad

Anita Salvén var säker på att hon tackade nej när telefonförsäljaren erbjöd henne skydd mot ID-kapningar. Men två månader senare, när första räkningen kom, förstod hon att hon enligt företaget bundit sig till deras tjänst i tre år, till en kostnad av närmare 9 000 kronor. Och hon är långtifrån den enda som känner sig lurad.

– De sa att mitt personnummer ligger ute på internet och att jag behövde skydda mig mot bedragare. Men jag ville inte ha deras tjänst.

Anita Salvén från Stockholm säger att hon alltid försöker vara noga med att inte gå på telefonförsäljarnas knep. Så när hon närmare två månader efter ett samtal från Nordiska bevakningsgruppen fick en räkning blev hon förvånad.

Plus granskar telefonförsäljning

Dyr historia

När hon sen vände sig till företaget för att säga att något hade blivit fel fick hon till svar att hon tackat ja till tjänsten i ett sms. Därmed var hon också tvungen att fortsätta betala för hela den tre år långa bindningstiden.

Totalkostnad: 8 964 kronor.

– De sa att ångerrätten på två veckor löpt ut. Men hur skulle jag kunna ångra nåt jag inte visste att jag bundit mig till, säger Anita till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Många klagomål

Konsumentverket, som har granskat företaget, menar att Nordiska bevakningsgruppen använder sig av vilseledande säljmetoder, och att de dessutom tillämpar oskäligt långa bindningstider.

Nordiska bevakningsgruppen är också det ID-skyddsföretag som har fått överlägset flest klagomål och anmälningar mot sig det senaste året.

”Beklagligt”

Marcus Ericsson, försäljningschef på Nordiska bevakningsgruppen, skriver i ett mejl till Plus att Anita tackat ja till avtalet och att hon informerats om sin rätt att ångra sig.

“Vi anser att sms:et som skickas ut är tillräckligt och innehåller allt som krävs. Sedan är det självklart beklagligt när en kund känner sig missnöjd eller ännu värre vilseledd.”

Flera missnöjda kunder som Plus pratat med säger att de både kände sig stressade av säljarna och att de inte uppfattade att sms:et kunde utgöra ett avtal. Samma typ av missnöje går också att läsa i flera anmälningar mot företaget hos Allmänna reklamationsnämnden.

”Förjävligt”

Anita Salvén hoppas nu på att få tillbaka de pengar hon redan betalat och att hon ska få komma ur avtalet. Men det har företaget inte velat lova. 

– Min pension är inte stor. Det är förjävligt att de ska få göra så här.

Har du blivit lurad av en telefonförsäljare? Eller har du insyn i branschen? Foto: SVT

Tipsa Plus – och följ granskningen!

ID-skyddstjänster

Enligt Konsumentverket skyddar inte “ID-skyddstjänsterna” mot ID-kapning. Tjänsterna kan visserligen erbjuda hjälp med vissa moment för att hantera följderna av en ID-kapning, men som konsument är det viktigt att inte ryckas med av säljarnas skrämseltaktik:

1. Många ID-skyddsföretag erbjuder assistans med att avvisa obefogade betalkrav. Men du kan redan få generell vägledning kostnadsfritt genom Konsumentverkets tjänst “Hallå konsument, eller via Konsumenternas bank- och finansbyrå. De kommunala konsumentvägledarna kan också ge dig rådgivning och viss praktisk hjälp. 

2. Om säljaren lockar med att “du med deras tjänst snabbt kan få upplysning om att någon tagit en kreditupplysning på dig” är det viktigt att veta att det är information du enligt lag kommer att få ändå. 

3. Om säljaren har ringt upp dig så kan inget bindande avtal ingås muntligen. Oavsett vad som sagts i samtalet kan du därför låta bli att svara på sms:et och då helt undgå betalningsansvar. 

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar telefonförsäljning

Mer i ämnet