Bedragaren till Anne Katrine: ”Du har blivit id-kapad och måste spärra ditt personnummer”

Uppdaterad
Publicerad

En bedragare ringde Anne Katrine Bretan och påstod att någon ansökt om ett stort lån i hennes namn. För att stoppa bluffen behövde hon genast spärra sitt personnummer, med hjälp av en tjänst som skulle kosta nästan 500 kronor i månaden. Men allt var en bluff.

– Mannen sa att han ringde från “Lånegruppen” och att jag hade ansökt om två lån under natten. Ett på 20 000 kronor och ett på 180 000 kronor, berättar Anne Katrine Bretan från Göteborg för SVT:s konsumentredaktion Plus.  

Uppmanades spärra personnummer 

– Det har jag absolut inte gjort, jag låg ju och sov då, sa jag till mannen.  

Plus granskar telefonförsäljning

Enligt Anne Katrine lovade mannen då att fixa så att låneansökan togs bort och berättade att hon sannolikt blivit id-kapad.  

– Och så fick jag ett nummer jag skulle ringa för att spärra mitt personnummer.  

”Företagen” saknade hemsida 

Spärrtjänsten som mannen rekommenderade kallades NS Spärr och personen som svarade när Anne Katrine ringde berättade att tjänsten skulle kosta henne nästan 500 kronor i månaden.  

– Jag tyckte det lät mycket och när jag sökte på företagsnamnen på nätet så hittade jag ingenting, så jag tackade nej och la på. Sedan förstod jag att allt var en bluff, så jag anmälde det till polisen.

Bluffsäljarna svarar inte i telefon

Plusredaktionen har upprepade gånger ringt de telefonnummer som bluffarna använde sig av, utan att få svar, och Konsumentverket har nyligen gått ut med en varning kring liknande blufförsök.

Detta är andra gången på bara några veckor som Anne Katrine känt sig lurad av telefonförsäljare och Plusredaktionen granskar just nu hur det kommer sig att vissa personer verkar bli uppringda av misstänkta bluffare oftare än andra.

Läs hela Plus granskning av telebluffar – och tipsa vår reporter!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar telefonförsäljning

Mer i ämnet