– Mannen sa att han ringde från “Lånegruppen” och att jag hade ansökt om två lån under natten. Ett på 20 000 kronor och ett på 180 000 kronor, berättar Anne Katrine Bretan från Göteborg för SVT:s konsumentredaktion Plus.
Uppmanades spärra personnummer
– Det har jag absolut inte gjort, jag låg ju och sov då, sa jag till mannen.
Enligt Anne Katrine lovade mannen då att fixa så att låneansökan togs bort och berättade att hon sannolikt blivit id-kapad.
– Och så fick jag ett nummer jag skulle ringa för att spärra mitt personnummer.
”Företagen” saknade hemsida
Spärrtjänsten som mannen rekommenderade kallades NS Spärr och personen som svarade när Anne Katrine ringde berättade att tjänsten skulle kosta henne nästan 500 kronor i månaden.
– Jag tyckte det lät mycket och när jag sökte på företagsnamnen på nätet så hittade jag ingenting, så jag tackade nej och la på. Sedan förstod jag att allt var en bluff, så jag anmälde det till polisen.
Bluffsäljarna svarar inte i telefon
Plusredaktionen har upprepade gånger ringt de telefonnummer som bluffarna använde sig av, utan att få svar, och Konsumentverket har nyligen gått ut med en varning kring liknande blufförsök.
Detta är andra gången på bara några veckor som Anne Katrine känt sig lurad av telefonförsäljare och Plusredaktionen granskar just nu hur det kommer sig att vissa personer verkar bli uppringda av misstänkta bluffare oftare än andra.
Läs hela Plus granskning av telebluffar – och tipsa vår reporter!