Bilfirman: ”Vi följer Allmänna reklamationsnämndens beslut ” Foto: SVT

Bilfirman: ”Vi har åtgärdat felet flera gånger”

Uppdaterad
Publicerad

Tre ägare i rad, till en och samma bil, påstår att bilen haft ett motorfel som säljaren Kamux inte lyckats åtgärda. Ändå har bilen sålts vidare. Men Kamux håller inte med, och säger att de fixat felet innan bilen sålts.

– Det är högst olyckligt att det blivit så här, men vi tar det på största allvar. Därför har bilen varit inne på märkesverkstad för åtgärder många gånger, säger Mikael Tornberg, garantihandläggare på Kamux, till SVT:s konsumentredation Plus.

Han säger även att det faktum att kunder fått häva köpet visar på att Kamux tagit saken på allvar.

– Alla inblandade verkstäder har ansett att bilen varit åtgärdad innan vi sålt den vidare till nästa kund. 

Men  nu är bilen nu återigen inne på verkstad. Mikael Tornberg förklarar att felet är intermittent, vilket innebär att felet inte märks hela tiden. Han säger även att de symtom som kunderna märkt av kan bero på flera olika fel.

Påstod sig inte ha känt till motorfelet

Enligt köpeavtalet mellan nuvarande ägaren Johan Gutenberg och Kamux så skulle Kamux stå för alla fel som framkom i den bildiagnos som skulle levereras samtidigt som bilen. Men ändå vill de inte ersätta Johan för alla punkter som togs upp i protokollet.  

– Det har testats av Allmänna reklamationsnämnden. Vi är anslutna till Motorbranschens riksförbund och följer alltid ARN:S beslut.

Johan Gutenbergs fall togs upp i maj 2017 och i sitt svar till nämnden skrev Kamux: ”vi hade ingen vetskap om att motorfelet varit ett tidigare fel”. 

Hur kan ni säga det?

– Nej, det känner jag inte till, säger Mikael Tornberg.

”Felet var åtgärdat och bilen körduglig”

Men det är underskrivet av din kollega. I ert officiella svar till ARN.

– Okej. Bilen har ju varit på märkesverkstad många gånger och när märkesverkstaden säger till oss att allting åtgärdat så är bilen i normalt skick. Dessutom är det viktigt att poängtera att fem dagar innan bilen levererades så godkändes den i besiktningen var absolut i kördugligt skick.

Men om ni lämnar fel uppgifter till ARN, hur ska de kunna fatta korrekta beslut?

– Vi lämnar inte felaktiga uppgifter till ARN. De får alla tillgängliga uppgifter. Köprättsliga fel ska vi stå för, alltså sådant som påverkar bilens funktion. Ursprungliga fel ska vi stå för. Men vi ska inte stå för en liten rostfläck eller ett stenskott. Bilen har använts i över tio år och körts över 1100 mil.

Har erbjudit kunden återköp

Att Kamux, i egenskap av stor bilfirma, skulle kunna kosta på sig att skrota bilen håller inte Mikael Tornberg med om.

– Så kan man inte bedriva en verksamhet. Men man får ju ta sitt ansvar och därför har vi erbjudit Johan att köpa tillbaks bilen.

Johan Gutenberg tackade dock nej eftersom Kamux inte gick med på att även ersätta de utlägg han haft på bilen. 

– Men han har också kört 1400 mil med bilen och haft den i ett år. Bilen har varit körduglig hela tiden enligt verkstaden, säger Mikael Tornberg. 

Tänker ni stå för de symtom som Johans bil visar nu?

– Absolut, vi kommer åtgärda den här bilen.

Så varje gång bilen stannar framöver så kommer ni åtgärda det?

– Där får vi förlita oss på märkesverkstaden.

TV: Se hela programmet i SVT Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.