Biltema-kunder kritiska – kort hållbarhet på elcykelbatterier

Uppdaterad
Publicerad

Hans Andersens elcykelbatteri höll inte ens två år men han får ändå ingen ersättning från Biltema. Priset på ett nytt batteri är nästan hälften av vad hela cykeln kostade, och Hans är långt ifrån ensam om att känna sig besviken.

– Att batteriet går sönder innan cykeln ens är två år är ju nästan katastrof tycker jag, säger Hans Andersen till SVT:s konsumentredaktion Plus.  

Sommaren 2017 köpte Hans Andersen två elcyklar från Biltema för 5 999 kronor styck. Cyklarna har använts några månader per sommar i samband med husbilsresor, och resten av tiden underhållsladdats och förvarats i varmgarage enligt Hans.

Plus granskar elcyklar

Batteriet visar fulladdat men ger ingen ström

Men i våras när cyklarna skulle tas i bruk efter vintern ville det ena batteriet plötsligt inte ta laddning.  

– Det är stendött. Laddaren visar fulladdat, men batteriet ger ingen ström till cykeln, säger Hans.  

Enligt Biltema ska batteriet hålla i tre till fem år med korrekt skötsel, och man hänvisar till att Allmänna reklamationsnämnden dömt till Biltemas fördel i Hans fall.

Ingenstans i butik eller manual har Hans hittat någon uppgift om hur länge batteriet förväntas hålla. Men när han kontaktade Biltema för att reklamera batteriet fick han besked att ettårsgarantin gått ut, och att han kunde köpa ett nytt för 2 499 kronor.  

– Jag skulle aldrig köpt cyklarna om jag vetat att batterierna inte håller mer än två år, säger Hans.

Pedelec folding är en av två cykelmodeller vars batterier kunder klagat på till Plus. Foto: SVT

Många besvikna på kort hållbarhet

Hans är långt ifrån ensam om sin berättelse. Plusredaktionen har haft kontakt med ett tjugotal personer som alla är besvikna på att deras Biltema-batterier slutat ta laddning oväntat tidigt, vissa så snabbt som efter ett år, men de flesta inom två till tre år.  

Majoriteten av dem Plus talat med säger att de gett upp tanken på ersättning då de fått besked om att garantin gått ut. Och att få tag på reservbatteri har tagit månatal.

Low step Foto: Mats Nilsson

Svårt att bevisa fabrikationsfel

Hans Andersen tog tvisten till Allmänna reklamationsnämnden, men eftersom han inte kunde bevisa att batteriet hade ett fabrikationsfel fick han dock avslag.

– Det som gör mig mest upprörd är att jag i efterhand upptäckt att batterierna redan var tio månader gamla när jag köpte cyklarna, säger Hans, och visar datummärkningen från 2016 på cykelbatteriet.  

Hans menar att om tillverkaren i praktiken bara kan garantera ett års hållbarhet, så var den tiden nästan förbi redan när han köpte sitt batteri.

– Nu använder vi inte cyklarna alls, eftersom det inte gick att få fram nya batterier innan husbilssäsongen var slut. Så vi beslöt oss för att köpa nya cyklar. Och nej, de var inte från Biltema.

Följ hela Plus granskning av problemen med elcyklar här.

Då har du rätt att reklamera

Det är lätt att röra ihop begreppen garanti och reklamationsrätt.

Garanti är något som ett företag kan erbjuda dig, utöver dina lagstadgade rättigheter. Innan du köper en elcykel är det bra att kolla upp hur länge garantin gäller och exakt vad som ingår. Ingår till exempel batteriet? 

Reklamationsrätt enligt konsumentköplagen har du däremot alltid – oavsett eventuell garanti. 

Reklamationsrätten gäller i tre år om:  

– varan visar sig ha ett fabrikationsfel, alltså ett fel som fanns i varan när du köpte den, även om felet visar sig först senare  

– varan på annat sätt avviker från vad du som köpare haft skäl att förvänta dig.  

Om felet visar sig senare än ett halvår efter köp är det du som köpare som måste försöka styrka att det verkligen rör sig om ett fabrikationsfel, eller att varan avviker från vad du haft fog att förvänta dig. Tips på hur du kan försöka styrka detta hittar du i denna video.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar elcyklar

Mer i ämnet