Ett utdrag ur ProtectMe:s säljmanus. Foto: Skärmdump

Bolaget vill ”skydda” – äldre blir ofrivilliga kunder

Publicerad

Bolaget ProtectMe kritiserades för att binda upp äldre och sjuka till abonnemang som de inte ville ha. Ledningen lovade bättring, men SVT:s granskning visar att agerandet fortsatt.

ProtectMe är ett av många företag som som utlovar hjälp vid så kallad id-kapning, det vill säga att någon obehörig använder dina personuppgifter för att till exempel beställa varor på nätet.

Tidigare kallades tjänsten ”id-skydd” men efter att Konsumentverket kritiserat begreppet för att ge sken av att kunna förhindra kapningen kallas den numera för ”id-bevakning”. ProtectMe lovar bland annat att bevaka om en persons inloggningsuppgifter sprids på nätet, och larma via sms och e-post om man upptäcker att så sker.

Men ProtectMe har också fått kritik för sin telefonförsäljning, som lett till att äldre och sjuka knutits upp till långa abonnemang som de egentligen inte velat ha.

Sålde abonnemang till demenssjuk

SVT Nyheter träffade i slutet av förra året Anne, vars demenssjuka mamma blivit ofrivillig kund hos ProtectMe.

– De vill skydda mot id-kapning, men jag känner att jag behöver skydda min mamma mot dem, sa Anne då.

Företaget hade vägrat avsluta mammans abonnemang, men strax efter att SVT ställt frågor om ärendet avslutade de mammans abonnemang och bad offentligt om ursäkt för det inträffade.

ProtectMe uppgav också att man vidtagit en rad åtgärder som skulle förhindra liknande situationer, bland annat ett stopp för ny försäljning till personer födda före år 1945.

Gäller inte alla

Men den nya generösa linjen tycks inte gälla alla ofrivilliga kunder. SVT Nyheter har varit i kontakt med några av de personer som anmält ProtectMe till Konsumentverket eller Allmänna reklamationsnämnden och de uppger att bolaget inte velat avsluta abonnemangen, utan fortsatt skicka räkningar.

Bland de som anmält ProtectMe finns ytterligare en äldre kund som har en demenssjukdom. Ett annat fall rör 69-åriga Rita Petersen, som med hjälp från sin dotter Joan kämpat för att få säga upp sitt abonnemang.

Läs mer: Rita, 69, orkade inte säga nej

ProtectMe vill inte låta sig intervjuas om sina metoder, marknadschefen Patrik Westelius svarar bara via mejl. När SVT Nyheter frågar varför bolaget inte omedelbart avslutar abonnemangen, så vill han först inte kännas vid några sådana fall över huvud taget.

”Vi har, vad jag känner till, inga utestående ärenden i vår kundtjänst där någon äldre upplever sig felaktigt behandlad”, svarar Patrik Westelius.

Avslutar abonnemangen efter SVT Nyheters frågor

Efter att SVT Nyheter berättat att vi varit i kontakt med Rita Petersen och andra missnöjda anmälare, agerar emellertid ProtectMe snabbt.

Inom några dagar meddelar Patrik Westelius att man avslutat abonnemangen för samtliga kunder som gjort anmälningar till Konsumentverket eller Allmänna reklamationsnämnden.

”Eftersom vi lever på våra kunders förtroende är vi måna om att göra rätt för oss”, skriver Patrik Westelius.

Bröt mot regler

Konsumentverket granskade i fjol den nya branschen med företag som erbjuder hjälp vid id-kapning, en utredning som ledde fram till att man startade tillsynsärenden mot 16 bolag vars marknadsföring på olika sätt ansågs bryta mot regelverket.

Av de 16 ärendena har huvuddelen avslutats efter att bolagen ändrat sin marknadsföring. Men utredningen mot ProtectMe har fortsatt eftersom Konsumentverket ansett att bolagets åtgärder varit otillräckliga.

Det handlar bland annat om innehållet i ett manus för telefonförsäljare, där det framgår att säljarna öppnat samtalen med dramatiska uppgifter om risken att drabbas för id-kapning, och sedan styrt kunderna mot en betalningsmodell som innebär att tusentals kronor ska betalas i förskott för två års abonnemang.

ProtectMe uppger i sina svar till myndigheten att man tar till sig av kritiken, och kommer att förändra formuleringarna.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer