– Det behövs en mer effektiv tillsyn av fastighetsmarknaden, sa Per Bolund när Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell överlämnade årets konsumentrapport till regeringen. Foto: Noella Johansson / TT

Konsumentministern vill granska mäklarföretagen

Uppdaterad
Publicerad

Fler miljoner till Fastighetmäklarinspektionen, och en utredning för att kunna granska fastighetsmäklarföretagen. De beskeden gav konsumentminister Per Bolund (MP) när konsumentombudsmannen Cecilia Tisell överlämnade årets konsumentrapport till regeringen.

– Det behövs en mer effektiv tillsyn av fastighetsmarknaden, sa Per Bolund.

Regeringen tillsätter nu en utredning för att kunna börja granska hela fastighetsmäklarföretag och inte bara enskilda mäklare. Samtidigt tillförs tre extra miljoner till Fastighetmäklarinspektionens (FMI) verksamhet under 2017, och därefter utlovas en permanent ökning till FMI med sex miljoner per år.

– Det skulle vara bra med en mer transparent budgivning vid bostadsköp, sa Cecilia Tisell.

I rapporten lyfter Konsumentverket fram lockpriser, bristande kunskaper om mäklarens roll och om de olika parternas ansvar i en bostadsaffär som problem. Enligt Konsumenverket finns också ett behov av mer information kring bostadsköp, och en osäkerhet hos konsumenten kring budgivning.

Rekommenderar ny konsumentbyrå

– Konsumentverket rekommenderar att det inrättas en ny konsumentbyrå med speciellt fokus på fastighetsmarknaden, sa konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

Per Bolund säger att Konsumentverkets årliga konsumentrapport ger en god grund för åtgärder på myndighetsnivå. Regeringen har också velat att Konsumentverket speciellt tittar närmare på just fastighetsmäklartjänster i den nu presenterade rapporten.

– När vi köper en bostad är det oftast den största affär vi gör, sa Per Bolund.

Lätt att fastna i abonnemangsfällor

Förutom fastighetsmäklartjänster stod abonnemangsfällor i fokus när Konsumentverket presenterade årets konsumentrapport.

– Det är lätt att fastna i abonnemangsfällor. Många drabbas, och det minskar både förtroendet för näthandel och kort som betalningsmedel, sa Cecilia Tisell.

Den gemensamma nämnaren för en abonnemangsfälla är att konsumenten vilseleds att ingå avtal om löpande leverans av en vara eller en tjänst, ofta genom någon form av lockbete. Abonnemangsfällorna är oftast förekommande på nätet och i olika telefonitjänster.

”Google och Facebook bör göra mer”

Det är ofta svårt att stoppa de företag som luras, och Konsumentverket tycker att stora aktörer som Google och Facebook bör göra mer för att skydda konsumenterna mot oseriösa aktörer. Det borde även bli lättare för en konsument att få hjälp av sin bank med att ta bort obehöriga dragningar från kontot, enligt Cecilla Tissell.

– Företag som bedriver inkassoverksamhet borde också bli bättre på att kontrollera sina uppdragsgivare.

Konsumentrapporten, som tas fram av Konsumentverket, listar de marknader där konsumenterna stöter på mest problem vid köp av varor och tjänster. I rapporten beskrivs hur bekymren ser ut, samt de åtgärder som Konsumentverket föreslår för att komma tillrätta med problemen.

Konsumentrapporten: Här kan du läsa årets rapport från Konsumentverket

Tio problematiska marknader

De här marknaderna är mest problematiska för konsumenter i Sverige 2017, enligt Konsumentverkets bedömning.

  • Telekommunikationstjänster (tv-abonnemang, fast telefoni, mobiltelefoni och internet)
  • Försäkringar (person/familj, villa/hem och fordonsförsäkringar)
  • Bank- och finanstjänster (investering/pension, privatlån/kreditkort, lönekonto och bolån)
  • Tågresor och lokal kollektivtrafik
  • Hantverkare
  • Juridiska tjänster (till exempel vid skilsmässa, bouppteckning, skattefrågor, ekonomiska tvister, rättsliga processer och liknande)
  • Bilverkstäder
  • Fastighetsmäklare
  • El
  • Kläder/skor 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.