Sanne Olsson, programledare för Plus, förklarar vad Booking.com:s överstrukna priser egentligen betyder. Foto: SVT

Booking.com utlovar falska rabatter

Uppdaterad
Publicerad

Hotellbokningssajten Booking.com erbjuder rabatter som inte finns – och deras rankingsystem pressar hotellen att betala extra för att få ”tummen upp”. Det visar en granskning som SVT:s konsumentredaktion Plus har gjort.

Booking.com utlovar stora rabatter på hotellrumspriset om du bokar rum via deras sajt. Men rabatten stämmer inte alltid med verkligheten. Ofta får du exakt samma pris om du bokar rummet direkt via hotellets egen hemsida. 

När SVT:s konsumentredaktion Plus undersöker en hotellrumsrabatt på 43 procent som finns på Booking.com så hittar vi inte det överstrukna, dyrare priset (1.476 kronor) någonstans på internet. Däremot hittar vi det pris som Booking.com kallar för ”rabatterat” på hotellets egen hemsida (840 kronor).

Konsumtion på nätet

Plusredaktionen hittar vid flera olika tillfällen ytterligare exempel på falska rabatter för hotellrum i Europa på Booking.com. I några fall var priserna till och med lägre på hotellet egen hemsida än på bokningssajten.

EU-kommissionen redovisade tidigare i år en granskning av hotellbokningssajterna som visade att var tredje sajt visar felaktiga priser och var femte sajt har ett erbjudande som inte stämmer.

Hotellen betalar för ”tummen upp” 

Även rankingsystemet på Booking.com får nu kritik, då det ger sken av att det baseras på kundernas egna omdömen av hotellen. Vissa av hotellen har en gul tumme upp och får stämpeln ”rekommenderat hotell”. Men i själva verket betalar hotellen en extra provision till Booking.com för att få ”tummen upp”. 

Flera stora hotellkedjor som Plus har pratat med bekräftar att det är hotellen själva som köper den här typen av marknadsföring.  

– Vi märker ju själva som hotellägare att om man ska ha en tumme upp eller nånting annat, så är det något som vi först och främst ska betala för, i form av en extra provision mellan 5 och 10 procent, säger Nicholas Haydamous, marknadschef på ett hotell i Stockholmsregionen. 

– Då får man den här ”tummen upp” och så hamnar man högst upp på Booking.com när kunden gör en sökning. Men det behöver inte betyda att man är ett bättre hotell än andra.  

”Kunderna förstår inte bakgrunden” 

Plusredaktionen: Tror du kunderna känner till det här?  

– Jag tror att kunderna blir lurade och tror att det är ett bättre hotell, säger Nicholas Haydamous. 

– De förstår inte bakgrunden till ”tummen upp”, som sänder en signal direkt till kunden att det här är ett rekommenderat hotell. Men det är ju helt fel. 

Om ni betalar för att synas och för att få tummar upp och rekommendationer så måste det ju innebära att hotellrummen blir dyrare. Vem får betala för det? 

– I slutändan är det kunden. För om jag ska betala 25 procent i provision till Booking.com, då måste jag höja rumspriset för att bibehålla mina siffror. Nånstans måste jag tjäna in de där pengarna.

LÄS MER: Booking.com: ”Hotellen har själva kontroll över priserna”

SE ”PLUS GRANSKAR”

I Plus nystartade SVT Play-satsning ”Plus granskar” kan du se hela den första delen av granskningen av Booking.com. Del två sänds den 12 oktober.

Så gick undersökningen till

Plusredaktionen valde att slumpmässigt kolla upp ett 20-tal hotell runt om i Europa.

När redaktionen hittade ett erbjudande formulerat som ett överstruket pris med en med kraftig rabatt kontrollerades det erbjudna lägstapriser mot hotellets egen sajt.

Vid majoriteten av tillfällena erbjöds det låga priset även på hotellets egen sida.

Tipsa Plus!

Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konsumtion på nätet

Mer i ämnet