Foto: SVT

Booking.com: ”Vårt system upptäcker prissänkningar”

Uppdaterad
Publicerad

Booking.com tar inget ansvar för hur hotellerbjudandena marknadsförs med överstrukna priser på sajten. De menar istället att det är hotellen som styr priserna på deras sida.

Hotellbokningssajten Booking.com listar hotell världen över och ses av en del konsumenter som ett bra sätt att jämföra priser på boende på ett särskilt resmål.  

I marknadsföringen på sajten syns ofta ett överstruket pris på hotellrummen följt av ett lägre pris, något som kan uppfattas som om Booking.com erbjuder rabatt på hotellrummet. Men i själva verket finns många gånger samma pris på hotellets egen sajt. I vissa fall till och med lägre, visar SVT:s konsumentprogram Plus egen undersökning. 

Konsumtion på nätet

LÄS MER: Booking.com utlovar falska rabatter

”Hotellen har kontroll över priserna” 

I Booking.com:s villkor står det att det överkryssade priset som visas för ett rum är baserat på det tredje högsta priset som hotellet erbjuder rummet för under en 30-dagarsperiod runt incheckningsdatumet. Det är alltså inte givet att det överstrukna priset gäller för just det aktuella bokningsdatumet. 

Men Booking.com menar inte att det rör sig om falsk marknadsföring. 

– Det är viktigt att påpeka att våra boendepartners har full kontroll över de priser som de väljer att lista på Booking.com, inklusive när de väljer att erbjuda rabatter eller specialerbjudanden, skriver Aida Uhac, presskontakt på Booking.com, i ett mejl till SVT:s konsumentredaktion Plus. 

– När en partner väljer att sänka priset på ett av sina rum på Booking.com, då upptäcker vårt system det automatiskt och lyfter fram det så att kunderna kan nyttja erbjudandet. 

”Tummen upp” får tummen ner

Även Booking.com:s rankingsystem kritiseras, bland annat av Nicholas Haydamous, marknadschef på ett hotell i Stockholmsregionen. Han menar att det inte är tillräckligt tydligt för bokningssajtens kunder att delar av rankingsystemet, som på sajten visas i form av ”tummen upp”, bygger på hur mycket hotellen betalar i provision. 

LÄS MER: ”I slutändan är det kunden som får betala”

Rankingsystemet bygger enligt Booking.com:s villkor på en algoritm som grundas på flera kriterier bland annat kundservicehistorik, antal bokningar och avbokningar samt provision som hotellen betalar till Booking.com.

Informationen finns i villkoren för sidan som återfinns i en länk längst ned på sajten. Men när kunderna klickar på den gula tummen i anslutning till hotellet lyfts inte den informationen fram. Där står:

”Detta boende deltar i vårt program för rekommenderade boenden, som utmärker sig för kvaliteten på sin service och sina konkurrenskraftiga priser. För att få delta i detta program måste man möta vissa fastställda kriterier, där hänsyn tas till omdömen från tidigare gäster.”

Inget problem att köpa högre rankning

Men Booking.com ser inget problem med att hotellen kan köpa sig en högre ranking då de hävdar att den möjligheten bara erbjuds till de hotell som fått högst kundbetyg. 

– Detta initiativ är till för att få extra synlighet och en speciell ”tummen upp” på vår plattform i utbyte mot en lite högre provision, skriver Aida Uhac.

– Eftersom vi strävar efter att enbart exponera boenden som konsekvent kan ge gäster en bra upplevelse måste samtliga boenden uppfylla våra prestandakriterier för att kunna delta och stanna kvar i programmet.

SE ”PLUS GRANSKAR”

I Plus nystartade SVT Play-satsning ”Plus granskar” kan du se hela den första delen av granskningen av Booking.com. Del två sänds den 12 oktober.

Tipsa Plus!

Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konsumtion på nätet

Mer i ämnet