Foto: TT

”Bra att anmäla till Allmänna reklamationsnämnden”

Uppdaterad
Publicerad

Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, reder ut vad som gäller när man som resenär blir stoppad på flygplatsen på grund av felaktiga uppgifter.

Bakgrund: Tvingas betala 30 000 för utebliven Vietnamresa.

–Det är TUI:s skyldighet som resebolag att tillhandahålla korrekt information. Om arrangören har gett felaktig information som leder till att kunden inte får resa, så kan kunden kräva skadestånd med hjälp av paketreselagen. 

Enligt Maja Lindstrand så är det bra att Margareta Hellström har anmält ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. ARN får då pröva vem som egentligen har gett felaktig information – researrangören eller vietnamesiska ambassaden.  

–Om det är tre månaders giltighet på passet vid hemresedatum från Vietnam som gäller, så kan resenären begära ersättning både från researrangören och flygbolaget som nekade resenären att gå ombord på planet.

LÄS MER: TUI: ”Inte ansvariga för sådant som ligger utanför vår kontroll”

Ambassaden gav felaktiga uppgifter

I det här fallet förefaller det dock vara den vietnamesiska ambassaden som har gett felaktig information till resenären. Vad gäller då?  

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har till uppgift att pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Om det är ambassaden som har gett resenären felaktiga uppgifter så kan alltså inte ett sådant ärende prövas av ARN. 

Vart ska man då vända sig som privatperson? Enligt Ola Pihlblad, kansliråd för rättsfrågor på utrikesdepartementet, förekommer det att privatpersoner ansöker om stämning av så kallad utländsk beskickning i Sverige, som till exempel en ambassad. 

Om det inte finns något rättegångshinder kan stämningsansökan prövas upp av domstol. Det är sedan domstolen som tar ställning till om ambassaden kan hävda diplomatisk immunitet. 

”Det kan vara en god idé för en person som funderar på att ansöka om stämning att konsultera ett juridiskt ombud för att diskutera vilka rättsliga möjligheter som föreligger”, skriver Ola Pihlblad i ett mejl till Plus.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.