Plusredaktionens reportrar Linnea Lindholm och Nils Pejryd behöver din hjälp att granska näthandel. Foto: Matilda Sandberg/SVT

Tipsa Plus – och läs chatten om problematisk näthandel

Uppdaterad
Publicerad

Nu startar SVT:s konsumentredaktion en granskning av näthandel. Från 2019 till 2020 ökade klagomålen till myndigheterna om oseriös näthandel med 22 procent, till närmare 27 000 klagomål. Har du också råkat ut för något när du handlat på nätet? Berätta gärna för oss!

Här kan du lämna ditt tips

Chatta med Plusredaktionen om näthandel

Till alla er som skickat in tips via chatten, både innan och efter den stängde: berätta gärna mer utförligt om ert fall, och lämna kontaktuppgifter i vårt tipsformulär, så att vi kan kontakta er om vi skulle vilja gå vidare med ämnet.

Nu stänger vi chatten för denna gång, men vårt tipsformulär är alltid öppet. Varmt tack för alla inlägg och tips! Vi sparar också de inlägg som vi tyvärr inte hann svara på. Här hittar ni alla våra pågående (och vilande) granskningar. Fortsätt gärna att höra av er om era konsumentproblem. Allt börjar med ditt tips - tillsammans gör vi skillnad! Ha en fortsatt härlig lördag 🙂 /Nils & Linnea på Plusredaktionen

Vladimir • Jag har länge stört mig på att återförsäljare av flygbiljetter tillåpts systematiskt att ange ett vilseledande biljetpris via sajter som ------- eller --------, för att sedan plötsligt och oväntat höja priset med hänvisning att man inte uppfyller ett eller annat villkor. Dessutom tar en del återförsäljare ut dolda avgifter vid inställda flyg och följer inte samma regelverk gällande återbetalning vid inställda avgångar som flygbolagen gör - det är oerhört vilseledande, och man är helt maktlös som konsument.

Tack för ditt inlägg! Reseproblem är ett ständigt ämne hos oss. Här kan man hitta tidigare granskningar på ämnet.

Anita • Jag har haft en prenumeration på --- men har sagt upp den o nu ser jag att det dras 129 varje mån från mitt konto. Vad göra ?

Hej Anita! För det första ska du höra av dig till företaget, per mejl (så att du får bevis på när detta skett) och påtala detta - att du redan sagt upp tjänsten, när detta gjordes, och hur mycket du därefter anser att du felaktigt fakturerats. Och så ska du vara tydlig med hur du vill att saken löses - tex att du vill att summa x återbetalas till dig.

Försök även hitta dokumentation som styrker när och hur du sade upp prenumerationen, och vad företaget fakturerat dig.

Ifall uppsägningen skedde per telefon kan du försöka leta upp det aktuella samtalet i din samtalslogg i telefonen och ta en skärmdump på det.

Göran Berg • Hej köpte en grillmatta för 29 kr hos -------- kollade efter flera månader då hade dom tagit 149 kr varje månad så jag har betalat 750 kr för en grillmatta.

Det blev en dyr historia. Uppenbarligen finns det stora problem med den här typen av abonnemangsupplägg, så för de företag som vill jobba så, och är seriösa på riktigt, är det nog viktigt att tänka att man måste vara ÖVERTYDLIG med sina kunder i alla lägen! 🙂

Daniel Hjorth • Köpte en relativt dyr sak från utlandet på en auktion. Det kom till Sverige fint och jag fick betala tull och momskostnader till ---.

Sen försvann paketet och --- hänvisar till att bara de som sålde varan kan begära ersättning för den. Men det är ett auktionsbolag som säger att det inte ingår i deras tjänster.

--- var bevisligen sist i besittning av varan men tar inget ansvar alls!

Hej Daniel! Så knepigt. Jag vet faktiskt inte exakt vad regelverket säger här, men Konsumentverkets vägledning (Hallå konsument) borde kunna peka dig i rätt riktning för hur du kan ta saken vidare.

Morgan • När är ni tillbaka i tv en

Hej och kul att höra att du vill se oss i tv igen! Plus finns numera som en onlineredaktion, med hemvist på svt.se/konsument. Men vi har täta samarbeten med nyheterna, så till exempel kan du sannolikt se ett inslag baserat på dagens onlinepublicering i Rapport ikväll. Vi publicerar oftast på lördagar, och därmed också inte sällan i Rapports lördagssändningar. Men om du vill ha tillbaka oss som ett regelrätt tv-program får du gärna framföra den åsikten till kontakt@svt.se, så hoppas vi din input når de som bestämmer. 🙂

Magnus Danckwardt • ”Finns ingen gratis lunch” brukar man säga! Om nånting är väldigt billigt ska man absolut ana oråd och dessutom ska man aldrig använda sitt kort för köp på nätet. Kan man inte använda klarna eller PayPal så låter man bli helt enkelt, eftersom det är så himla lätt att missa detaljer om prenumeration osv. Har själv för många år sen upplevt nåt liknande med ”pluus” tror jag och sen dess är jag vaksam. Krävs ett kort så finns möjligheten på en del banker och via klarna att skapa ett engångskort

Hej och tack för ditt inlägg! Olika betalningslösningar har sina fördelar och nackdelar, så man får nog tänka till väldigt noga vid varje köp man gör om just det sätt som man uppmanas betala på är bra eller inte.

VARMT TACK till alla er som skickat in tips och berättelser här i chatten och via mejl!
Vi försöker svara på merparten av de frågor som kommit in hittills, men kommer snart att börja runda av chatten.
Vi sparar alla inlägg som kommit in och ni kan alltid kontakta oss via vårt tipsformulär .

Alecca • Jag handlar bara på hemsidor som drivs av ett svenskt AB och har svenskt organisationsnummer och/eller svensk momsregistreringsnummer. Det är inte bara för säkerheten utan jag är mån om att mina pengar ska stanna inom Sverige och bli svenska skatteintäkter som gör att min utbildning fortsatt kan vara gratis, att jag kan få studiemedel från CSN, att det inte kostar 100.000 att operera fötterna osv. Jag tycker man som svensk är skyldig att inte "förräda" landet genom att köpa från utländska butiker där pengarna hamnar i några skurkars fickor på andra sidan jorden och för miljöns skull.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar näthandel

Mer i ämnet