SVT:s konsumentredaktion Plus har granskat hur flera stora dejtingappar hanterar sina användares personuppgifter.
Enligt Stefan Larsson, docent i teknik och social förändring vid Lunds universitet, är persondata kärnan i vår nya digitala ekonomi. Han menar att konsumenterna av digitala tjänster, som till exempel dejtingappar, idag är för godtrogna. Men han tycker också att tillsynen av digitala tjänster är eftersatt.
– Tillsynsmetoderna måste följa efter teknikutvecklingen. Som det ser ut nu så saknas det, säger Stefan Larsson till Plusredaktionen.
Svårt granska utländska företag
Datainspektionen är den myndighet som i Sverige ansvarar för tillsynen av hantering av personuppgifter. Men enligt Magnus Bergström, IT-säkerhetsexpert på Datainspektionen, blir det problematiskt när det handlar om företag som har sitt säte utomlands.
– Det är svårt för oss som nationell myndighet att på eget bevåg granska aktörer som inte är etablerade i landet.
Den 25 maj kommer en ny dataförordning (GDPR) som ska gälla i alla EU:s medlemsländer. Lagen kommer att innebära en hel del förändringar för de företag som behandlar persondatauppgifter och en förstärkning av rättigheterna för den enskilde individen.
Bland annat kommer personuppgifter som en persons sexualliv och sexuella läggning att få ett bättre lagskydd.
– Det kommer att göra det lättare för dig som svensk att kunna göra din rätt gällande mot företag i andra delar av Europa, säger Magnus Bergström.
I SVT Play-serien ”Plus granskar” kan du se mer om hur dejtingapparna hanterar dina personuppgifter.