Vet du att du ger bort bilderna till Facebook? Foto: TT

Det här har du godkänt om du finns på sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Det kan vara en djungel att ta sig igenom användarvillkoren på de olika sociala medierna. Här är guiden du bör läsa innan du godkänner reglerna för Facebook, Instagram och Snapchat.

Om du vill ha koll på vad som gäller när du skapar ett konto måste du läsa igenom flera sidor långa avtal. Dessutom får du regelbundet påminnelser om att godkänna nya villkor, när de gamla ändras. Och vem orkar egentligen läsa igenom dem? 

Användarvillkoren handlar om vad du får och inte får göra när du använder en tjänst.

LÄS MER: Här är villkoren

Diskussionen om hur dina användaruppgifter och foton får användas av exempelvis Facebook har gått het länge. Här får du koll på vad du lämnar ifrån dig när du godkänner de sociala mediernas policy.

Dina bilder

  • När du blir medlem i Facebook och på Instagram ger du dem rätt att använda dina bilder. Det innebär att bilderna till exempel får användas av en annan part i reklamsyfte, och över hela världen.  
  • Facebook och Instagram behöver inte fråga dig om tillåtelse att använda bilderna, du får heller ingen ersättning för bilderna de använder.  
  • Konkret skulle Facebook eller Instagram kunna sälja din bild till ett företag som tjänar enorma pengar på den – men du får inte en krona. Enligt experter SVT Nyheter kontaktat är det inte troligt att bilderna säljs vidare, men enligt avtalet är det tillåtet.  
  • När du raderar ditt konto försvinner Facebooks och Instagrams rätt till bilderna, men om andra personer delat dina bilder har Facebook fortfarande rätt att använda dem.

LÄS MER: Villkor på Instagram

  • Snapchat har också rätt att använda dina bilder utan att du får ersättning för det. Snapchat får lagra bilden, använda den, visa den, bearbeta den med till exempel andra färger. Licensen gäller bara för syftet att utveckla Snapchats egna tjänster.
  • Live-material på Snapchat kan däremot säljas vidare, eftersom bilderna är offentliga – precis som bilder på ett öppet Instagram-konto.

Dina intressen

  • När du gillar och engagerar dig i grupper registreras det hos Facebook och Instagram. De använder informationen bland annat för att personanpassa annonser som sedan dyker upp i ditt flöde.  
  • Även Snapchat sparar information de säljer vidare till annonsörer, bland annat genom att använda din exakta plats.  
  • Personlig information delas inte till annonsörer, men däremot får de information om vad du gillar, var du bor och hur gammal du är – för att kunna anpassa annonserna.  
  • Trots att annonsörerna inte får tillgång till e-post och namn finns det integritetsrisker. De kan spåra dig genom att koppla offentlig information om dig och därigenom förstå vem du är. De kan till exempel se din IP-adress och vilka sidor du loggar in på.

LÄS MER: Villkor på Snapchat

  • Om du ger Facebook och Instagram tillgång till din adressbok får de tillgång till dina telefonnummer på mobilen. Konkret kan du se detta genom att personer i din kontaktlista dyker upp som vänförslag i ditt flöde.  
  • Även Snapchat samlar in information från telefonboken, om du godkänner det. Tanken är att bättre kunna kommunicera med dina vänner.

Dina uppgifter

  • Om du till exempel köper ett spel eller lämnar en gåva via Facebook lämnar du ifrån dig informationen om ditt kredit- eller betalkort och andra kortuppgifter.  
  • Facebook och Instagram har också tillgång till bland annat dina användaruppgifter, profil, IP-adress, plats, meddelanden och kommentarer. De använder olika uppgifter för att övervaka statistik, till exempel antalet besökare, trafikströmmar och demografiska mönster.  
  • Snapchat har också tillgång till din uppgifter, som kontoinformation, kontohistorik, enhetshistorik, login-historik och andra nerladdningsbara data. Informationen kan de dela med andra användare, affärsbolag, dotterbolag och försäljare. Informationen används också för att bland annat övervaka och analysera trender.

LÄS MER: Så ser dina emojis ut på andras telefoner

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.