Foto: Vilhelm Stokstad / TT

Det här har du rätt till om bilen du köpte gick sönder

Uppdaterad
Publicerad

Är den begagnade bilen du nyss köpt i sämre skick än utlovat? Då är det viktigt att du känner till dina rättigheter.

SVT:s konsumentredaktion Plus granskar just nu köp av begagnad bil, som är ett vanligt förekommande bekymmer för många konsumenter. För att slippa hamna i trubbel finns det några bra saker att tänka på:

1. Konsumentköplagen gäller hos bilhandlare

Om du köper bilen hos en bilhandlare så gäller konsumentköplagens regler. Det innebär till exempel att du har rätt att reklamera ursprungliga fel, alltså fel som fanns när du köpte bilen, i upp till tre år.

Plus granskar bilproblem

En grundregel är att bilen ska vara trafiksäker vid köp. Är den inte det räknas det alltid som ett fel, om inte du och säljaren specifikt avtalat om det när du köpte bilen.

Fel som upptäcks inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta.

Visar sig felen senare än sex månader kan du fortfarande ha rätt till ersättning, men då är det upp till dig att bevisa att felet fanns när du köpte bilen.

2. Att sälja i ”befintligt skick” friar inte från ansvar

Att en bil säljs i ”befintligt skick” innebär inte att säljaren kan svära sig fri från allt ansvar gällande bilens skick. Om skicket visar sig sämre än vad man normalt kan vänta sig utifrån bilens ålder, pris och mätarställning så är det ett köprättsligt fel.

3. Din lagliga reklamationsrätt påverkas inte av garanti eller avtal

En del säljare erbjuder en garanti när du köper bil. Garantin kan ge dig bättre skydd än lagen, men aldrig sämre. Även om din garanti exempelvis går ut efter ett år, så har du fortfarande kvar din lagstadgade rätt att reklamera ursprungliga fel i upp till tre år efter köp.

Detsamma gäller det avtal du och bilhandlaren skriver. Det går inte att avtala bort dina lagstadgade rättigheter som konsument.

4. Reklamera inom skälig tid

Om du upptäcker ett fel ska du reklamera fort som möjligt. Inom två månader brukar räknas som inom skälig tid.

Om det är fel på bilen har du rätt att kräva att säljaren kostnadsfritt lagar felet, eller att du får en annan likvärdig bil. Det kan även bli aktuellt med ett prisavdrag, eller hävning av köpet. Vid hävning lämnar du tillbaka bilen och får pengarna tillbaka.

Säljaren har rätt att försöka reparera ett och samma fel totalt två gånger innan hävning kan bli aktuellt. Felsökning räknas inte som ett reparationsförsök.

Har du eller någon du känner hamnat i trubbel när ni köpte bil? Tipsa Plusredaktionens reporter och hjälp oss kartlägga Sveriges bilbluffare!

Resultatet kommer ni att kunna följa löpande här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet