Ip Onlys presschef Niclas Karnhill känner sig trygg med företagets bidrag till att nå Sveriges bredbandsmål. Foto: Ip Only / SVT

”Ekonomisk försäkring krävs för att kunna investera”

Uppdaterad
Publicerad

En avbeställningsavgift krävs för att privata aktörer ska kunna investera på landsbygden. Det menar IP Only efter kritiken om att kunder krävs på straffavgifter då de vill avbeställa sin fiber till följd av företagets förseningar.

–Om inte denna avbeställningsavgift kan användas så hotas hela bredbandsutbyggnaden på landsbygden, skriver företagets presschef Niclas Karnhill till SVT:s konsumentredaktion Plus.  

–Ingen aktör kan eller vill ta så stora investeringar utan någon form av ekonomisk säkerhet.  

Plus granskar bredband

Svaret kommer efter kritik från bredbandssamordnaren i Eskilstuna som menar att sättet företaget hanterar sin avbeställningsavgift riskerar bli ett hinder för regeringens bredbandsmål.

”För snävt att bara räkna färdiga anslutningar”

–Vi bygger mest på landsbygden och våra samarbetskommuner visar dubbelt så stor fibertillväxt jämfört med snittet. Vi är trygga med vårt bidrag till att nå bredbandsmålen.

Men enligt Post- och telestyrelsens (PTS) statistik stämmer inte påståendet att Ip Only skulle bygga mest av alla på landsbygden. PTS samlade bild visar att största konkurrenten byggde dubbelt så mycket på landsbygd, och nästan tre gånger mer nationellt.  

När Plus ifrågasätter Ip Onlys påstående förtydligar företaget att de anser att det ger en för snäv bild att endast räkna antalet färdigställda fiberanslutningar.

–Det finns projekt där vi grävt tiotals mil och installerat boxar hos hundratals kunder men ändå inte lyckats tända upp en enda kund på grund av exempelvis avsaknad av tillstånd från Trafikverket på en kritisk sträcka. Sett till antalet anslutningar skulle ett sådant projekt likställas med “noll aktivitet”, vilket vi tycker är fel.

Företaget menar att huvudskälet till deras förseningar är att Trafikverkets tillståndshantering har varit ovanligt långsam, och man poängterar att även andra i branschen lyft kritik kring detta.

Felaktiga besked från kundtjänst var missförstånd

Ip Only har även fått kritik från flera boende kring Matfors i Sundsvalls kommun, som menar att företagets kundtjänst gett felaktig information om hur långt fiberbygget kommit i deras område.  

–Vår kundservice hanterar samtal med hundratals kunder varje vecka men i något fall kan det naturligtvis uppstå missförstånd, och detta är ett av de fallen. Vi beklagar detta, skriver företaget till Plus.  

Enligt företaget projekterar man just nu området kring Matfors och har som ambition att börja bygga i mitten av detta år. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bredband

Mer i ämnet