Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter. Foto: SVT

”Extra viktigt att såna här tjänster sköts bra”

Uppdaterad
Publicerad

Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, tycker att Sellpys reklam innehåller flera fall av vilseledande marknadsföring.

Yvonne Ehrencrona lämnade in 51 plagg till säljtjänsten Sellpy. Företaget tog betalt för att sortera bort 25 plagg innan försäljning. När försäljningen var avslutad fick Sellpy 910 kronor och Yvonne noll kronor i vinst.

LÄS MER: Säljsajten tog hela vinsten för Yvonnes sålda kläder

Konsumtion på nätet

LÄS OCKSÅ: Sellpy förtydligar villkoren efter kritik

– Sellpy säljer inte alls ”allt som jag inte orkar sälja” och vi ”delar inte alls lika på vinsten”, vilket man får uppfattningen av utifrån deras annonstext, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

Hon håller med om att marknadsföringen av säljtjänsten är otydlig, något som hon också framfört till företaget. I reklamen använder Sellpy enligt Wiezell flera vilseledande påståenden: ”Ett enkelt sätt att sälja.” ”Vi säljer det ni inte orkar sälja själv”. ”Du packar din påse med det du vill få sålt – vi hämtar vid dörren, sköter försäljningen och delar på vinsten.” 

– Jag tycker inte heller att Sellpy är tillräckligt tydliga med vilka villkor och begränsningar de har, även om det står på hemsidan, säger Maria Wiezell till SVT:s konsumentredaktion Plus.

– Vi vet av erfarenhet att konsumenter inte läser all text utan fattar snabba beslut utifrån den första informationen man får. Då kan man lätt känna sig lurad.

MISSA INTE: Fyra tips när du anlitar en säljtjänst på nätet

Villkoren ska vara extremt tydliga

Hon säger att villkoren för en säljtjänst som Sellpy måste vara extremt tydliga och synas direkt på första bilden man får upp på sin telefon eller annan skärm.

– Dessutom är det tveksamt att Sellpy självsvåldigt gör bedömningen att varorna är säljbara eller ej och att det handlar om auktion på Tradera, och då sätter ju köparen priset. Du som konsument har sedan svårt att kolla upp detta och kan inte heller ta tillbaka det som de inte säljer.

Maria Wiezell tycker att den här typen av tjänst skulle kunna vara jättebra och ett led i ett mer miljövänligt sätt att konsumera och avyttra kläder som man inte längre vill ha.

– Därför är det extra viktigt att det sköts bra så att inte konsumenter blir irriterade och tappar förtroende för liknande tjänster, säger hon till Plus.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konsumtion på nätet

Mer i ämnet