Flygbranschen måste visa att de tar miljöproblemet på allvar innan resenären kan göra ett aktivt miljöval, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet. Foto: Michael Sohn/AP/TT

Få flygresenärer vill klimatkompensera

Uppdaterad
Publicerad

De flesta svenskarna flyger hellre billigt än reser miljövänligt. Trenden lär fortsätta om inte flygbranschen tar miljöproblemet på allvar och inför flygskatter, enligt flera forskare.

Många svenskar känner till att flyget är en miljöbov. Men det hindrar dem inte från att flyga lika mycket i framtiden, visar en mätning från flygbolaget KLM.

Enligt studien känner även få resenärer till att de kan klimatkompensera sina flygresor genom att betala ett frivilligt belopp till den ekonomiska föreningen Fly Green Fund. Då kan fonden köpa in bioflygbränsle till flygbolag och på så vis sänka koldioxidutsläppen. Biobränslepriserna är numera tre till fyra gånger högre än vanligt flygbränsle.

Få incitament

Men det finns fortfarande för få incitament som gör att resenären vill betala extra för att klimatkompensera. Även om några individer vill göra skillnad, måste en förändring ske på ett större plan, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

– För att resenärerna ska ändra sitt beteende måste hela flygbranschen visa att de tar miljöproblemet på allvar. Ett steg vore att kräva flygbolagen på bränsleskatter, säger han.

I nuläget är vanligt flygbränsle, som utvinns av olja och kol, obeskattat i Sverige. Detta gör att biobränsle blir dyrare och då är det inte ens lönt för flygbolagen att ställa om till ett hållbart flygande, säger Roth.

– Därför behövs det skatter och styrmedel. Annars är det svårt att få till en bra miljöutveckling i en starkt subventionerad bransch, säger han vidare.

Rätt riktning

Göran Finnveden, miljöforskare vid Kungliga tekniska högskolan (KTH), tycker att biobränsle i grunden är en bra idé. Däremot är den för outvecklad i flygbranschen för att få ett liknande genomslag som i biltrafiken.

Det är ett steg i rätt riktning. Men det löser inte alla problem. Det är viktigt att komma ihåg att biobränslen för flyg bara halverar utsläppen i höga höjder. Även om man kommer åt koldioxidutsläppen släpps det fortfarande ut andra ämnen som vattenånga.

Finnveden tycker också att samhället behöver ta ett större miljöansvar genom att exempelvis införa flygskatt.

Om ingenting görs, kommer flygbranschens utveckling att vara oförenlig med dagens klimatmål.

Flygpriset högsta prioritet

Enligt KLM:s studie väljer sju av tio svenskar flygbiljett baserat på pris. Det är klart fler än de åtta procent som aktivt väljer biljett baserat på hur hållbart flygbolaget är.

Även om många vet att flyget är en miljöbov, säger 57 procent av de tillfrågade att de kommer flyga lika mycket i framtiden trots flygets miljö- och klimatpåverkan. Det kan jämföras med 28 procent som säger att de kommer flyga mindre eller inte alls.

Var tionde svensk, i synnerhet unga, får ofta dåligt samvete över flygets miljöpåverkan i samband med att de bokar en flygresa. Samtidigt svarar tre av tio att de ibland känner sig illa till mods över transportvalet.

Undersökningen genomfördes av Ipsos på uppdrag av KLM i slutet av november 2016. Den genomfördes som en webbenkät och omfattar ett representativ urval av 1 011 personer boende Sverige i åldrarna 18-65 år.

Källa: KLM

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.