Maj-Lis Palmén, från Blentarp i Skåne, är upprörd över att researrangören inte vill ersätta familjens merkostnaden i samband med deras semesterresa. Foto: SVT/TT

Familjens semesterresa blev tidigarelagd med över ett dygn

Publicerad

Familjen Palméns resa till Kanarieöarna blev inte riktigt som de hade tänkt sig när researrangören ändrade utresedatumet. På grund av att resan nu ska avgå 25 timmar tidigare har familjen fått merkostnader på flera tusen kronor och tvingats boka om all den logistik som krävs för tolv personer.

Maj-Lis Palmén och hennes man ville bjuda hela sin familj med tre barn och deras respektive, samt fem barnbarn, på en resa. Maj-Lis ägnade många timmar åt att få ihop all logistik, men till slut bestämde hon sig för en all inclusive-resa till Fuerteventura, med avgång från Köpenhamn i november.

Men trots all omsorg med noggrann planering för familjerna som bor både i Skåne, i Halmstad och på Gotland stötte hon på ett stort problem. På grund av att flygbolaget som researrangören anlitat oväntat gick i konkurs tvingades researrangören att tidigarelägga familjens resa med 25 timmar.

– Det blev jättestruligt eftersom vi har bokat anslutningsflyg, hotellrum och parkeringsplats på flygplatsen. Men det verkar inte arrangören förstå, säger Maj-Lis Palmén.

Det största problemet för familjen är det anslutningsflyg som dotterns familj på Gotland har bokat för att ta sig till Köpenhamn. Maj-Lis och familjen vill få ersättning för åtminstone de drygt 5 000 kronor som de biljetterna kostade.

Ersätter inte

Researrangören beklagar det strul som konkursen orsakat deras kunder, men säger att de tyvärr inte kan ersätta anslutningsflyg som bokats via ett annat flygbolag. Arrangören säger också att de har erbjudit Maj-Lis flera olika förslag för att lösa problemet.

Förutom att familjen kan välja att acceptera det ändrade datumet så säger sig arrangören ha erbjudit försöka hitta en annan resa på ursprungsdatumet eller att familjen kostnadsfritt ska få avboka resan.

Reser ändå – för barnbarnens skull

– Hade det bara varit jag och min man som skulle rest hade jag avbokat direkt. Men man säger inte till fem barnbarn att resa vi pratat om så länge inte blir av, säger Maj-Lis Palmén.

Familjen har accepterat att resa på det ändrade datumet, men Maj-Lis tycker inte att arrangören har varit tydlig i sin kommunikation om vilka olika alternativ hon har haft. Framför allt anser hon att hon inte har blivit erbjuden en annan resa på ursprungsdatumet.

Har Maj-Lis rätt till skadestånd?

Visa

Enligt Matilda Norrman, jurist på Konsumentverket, måste det göras en juridisk bedömning från fall till fall, för att kunna svara på om en resenär har rätt till skadestånd på grund av att en resa senareläggs eller tidigareläggs:

  • Om arrangören gör väsentliga ändringar av resan har man rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Om till exempel avgångstiden ändras får man göra en bedömning i det fallet om ändringen är tillräckligt väsentlig.
  • Om man som resenär väljer att inte åka på resan kan man ha rätt till skadestånd om man drabbats av merkostnader. Men det gäller bara om det är skäligt. Om arrangören till exempel inte har haft någon kontroll över ändringen kan det påverka chansen att få skadestånd.
  • Det framgår inte av lagen att man har rätt till skadestånd om man ändå vill åka på resan. Om man drabbas av merkostnader på grund av att arrangören ändrar resan och inte vill ersätta kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden för att få saken prövad.

Lagen om paketresor uppdaterades i augusti 2018. Enligt Matilda Norrman anger lagstiftaren i motiven till den nya lagen att ändringar i avgångs- eller ankomsttider bör anses som väsentliga om de medför att resenären drabbas av beaktansvärda olägenheter eller merkostnader.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar struliga resor

Mer i ämnet