Fria tider kritiseras för sin telefonförsäljning

Uppdaterad
Publicerad

Flera personer har blivit uppringda av sajten Fria Tider som kommer med ett erbjudande om att testa deras betaltjänst. Kunderna upplever att de ska få två veckor på sig att bestämma sig – men sedan har de fått fakturor för en helårsprenumeration.

Uppdatering: Sedan den här artikeln har Fria tider publicerat en längre version av säljsamtalet i videon ovan. Läs mer här.

Annica blev i oktober 2017 uppringd av en försäljare från Fria Tider, en sajt som ofta skriver kritiskt om invandring. Hon hävdar att hon blev övertalad att ta emot vad hon uppfattade som information via sms. Istället fick hon ett sms med inloggningslänkar och information om att hon tecknat en prenumeration.

Telefonförsäljning

– Det kändes inte alls bra, jag blev jätteorolig först, säger Annica till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Hon fick hjälp av en bekant och har bestridit alla fakturor samt anmält Fria Tider både till Konsumentverket och polisen. Hon har fått ett inkassokrav från Fria Tiders inkassobolag men vet inte vad som händer härnäst.

Konsumentvägledaren: ”Inte ett avtal”

Lotta fick ett liknande samtal och tackade ja till information men öppnade aldrig länken eftersom hon inte var intresserad. När sedan fakturan kom bestred hon den och kontaktade en konsumentvägledare. Hennes ärende hamnade till slut hos Kronofogden och när Lotta bestred även detta skickade Fria Tider en fordran till tingsrätten.

Maria Johansson, konsumentvägledaren som Lotta vände sig till, har lyssnat på ljudfilen med samtalet mellan försäljaren och Lotta. (Hör samtalet i klippet ovan).

– Det här tycker jag inte är ett avtal utan bara ”får vi skicka dig information?”. Så jag blev förvånad att de stred på, säger hon.

Uppdatering: Sedan den här artikelns publicering har Fria tider publicerat en längre version av säljsamtalet i videon ovan. Maria Johansson har lyssnat även på den ljudfilen, men gör samma bedömning som innan.

”Skrämseltaktik”

Maria Johansson menar att det kan röra sig om en skrämseltaktik från företaget bakom sajten.

– När de drar igång det juridiska blir ju konsumenten verkligen liten och då får man ju vara ganska tuff för att stå på sig.

Inte ensamma

Kronofogden har hittills i år fått in 301 betalningsförelägganden från FT News Group, företaget som driver Fria Tider.

Konsumentverket har tagit emot 40 anmälningar om företagets säljmetoder under 2017 och 2018 och och efter en utredning anser nu myndigheten att tidningen sysslar med vilseledande marknadsföring.

Fria tider hävdar att de har åtgärdat de fel som Konsumentverket har påpekat. Samtidigt menar Widar Nord, publisher på Fria tider, att anmälningarna mot sajten är obefogade.

Fortsätter att bestrida

Lotta är fast besluten att föra sitt ärende vidare. 

– Jag vill inte betala för någonting som jag inte har godkänt själv, så det är lika bra att dra det tills det är klart. Kanske kan det hjälpa någon annan, säger hon till Plusredaktionen.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Telefonförsäljning

Mer i ämnet