Afrosvenska chefer är ovanliga och där de finns tjänar de betydligt mindre, visar en ny rapport. Foto: NTB Scanpix

Fyra tips när du anlitar en säljsida på nätet

Uppdaterad
Publicerad
Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, tycker att du ska tänka till innan du använder en säljsida på nätet för att sälja dina begagnade saker.

Yvonne Ehrencrona lämnade in 51 plagg till säljtjänsten Sellpy. Företaget tog betalt för att sortera bort 25 plagg innan försäljning. När försäljningen var avslutad fick Sellpy 910 kronor och Yvonne noll kronor i vinst.

LÄS MER: Säljsajten tog hela vinsten för Yvonnes sålda kläder

LÄS OCKSÅ: Sellpy förtydligar villkoren efter kritik

Tips till konsumenten

Det här bör du tänka på innan du anlitar en säljsida på nätet, enligt Maria Wiezell:

  1. Ta tid på dig att läsa igenom hela sidan, leta efter villkoren och läs dem med kritiska ögon.
  2. Ställ dig frågan vad du förväntar dig, att få så mycket betalt som möjligt eller att bli av med saker med minimal arbetsinsats. 
  3. Titta på flera köp och sälj-sidor och jämför vad de erbjuder och vilka omdömen de fått. Tag dem dock med en nypa salt.
  4. Och kom ihåg att företaget bakom sidan oftast har en affärsidé de vill tjäna pengar på. Hur gör just detta företag det?

LÄS MER: ”Extra viktigt att såna här tjänster sköts bra”

Maria Wiezell tycker att säljtjänster på nätet kan vara ett led i ett mer miljövänligt sätt att konsumera och avyttra kläder som man inte längre vill ha.

– Det är bättre att dina gamla kläder och prylar kommer till användning än att de åker i soptunnan. Därför är det extra viktigt att det sköts bra så att inte konsumenter blir irriterade och tappar förtroende för liknande tjänster, säger hon.

Tipsa Plus!

Visa

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Konsumtion på nätet

Mer i ämnet