Garagehuset svarar: ”Kunden ställer växthuset på öppet fält”

Uppdaterad
Publicerad

Daniel Olsson, som är styrelseordförande för Norrlandslagret AB och Norrlandsimporten AB, menar att det är förhållandevis få klagomål mot växthusen, med tanke på hur många växthus som hans företag säljer varje år. Han menar också att kunderna som har problem med växthusen ofta har ställt växthuset på fel ställen.

Flera kunder har köpt växthus av Handymann & Garagehuset, bland annat via nätauktionssajten containerrally.se. Sedan rasar växthusen ihop första gången som det är hård vind.

Handymann & Garagehuset, samt containerrally.se ägs av Norrlandslagret AB.

Marknadsföringen för de här växthusen är ju att de är de mest stabila och trygga på marknaden i Sverige. Hur kan de vara det om de rasar första gången som det blåser?

– Det är ju mycket hur och var man monterar dem, för de ska ju stå i lä, växthusen. De ska ju aldrig monteras på öppet fält. De fallen vi har haft som vi har tagit upp, då har de stått öppet när det har blåst, säger Daniel Olsson.

Kundkritiken mot växthusen, som bland annat finns på Norrlandsimporten AB:s omdömessida på eniro.se är att det saknas delar och att fönster inte passar, att kanalplasten är så svag att den böjer sig av sin egen vikt. Någon har fått borra egna hål för att det skulle passa. Någon kund tycker att det är den värsta skräpkvalité man kan tänka sig. Taket hänger ned på mitten så att de får stötta upp det på en påle, och de undrar om det är piratkopior eller felaktiga produkter.

LÄS MER: ”Stabila” växthus rasar ihop när det blåser

Hur vill du bemöta de synpunkter som kunderna har?

– Det här med piratkopior, det fattar ju inte jag vad de tänker på där. Det vet jag inte hur jag ska svara på.

Var kommer de här växthusen ifrån?

– De tillverkas ju i Asien.

Gäller det alla era modeller?

– Ja, de tillverkas i Asien, och sen är till exempel Svea-växthuset designat för att klara de förhållanden som vi har i Europa. Svea-växthuset har vi sålt i två år. Där har vi ju inga reklamationer vad jag vet.

– Vi hade någonting för två år sedan som hette Odla-serien, och dom var det dålig kvalité på. Dom återkallade vi ju och gjorde rätt på.

Jag har kollat anmälningar hos Konsumentverket och där förekommer det ju anmälningar mot Svea också?

– Svea, där känner jag inte till nånting från Konsumentverket. Däremot Odla har vi haft två fall uppe som vi har tagit i retur, som har kommit ner och gjort återköp på de växthusen.

– Ultima-serien, de med glas som väger 400 kilo, där är det risker om man sätter dem på öppet fält. Och det gäller ju överlag alla växthus i dagens läge. Det finns ju inget växthus som är godkänt eller klarar över 30 meter per sekund i vindbyarna.

Kunden har berättat att alla andra omkringliggande växthus stod kvar, bara hans växthus lade sig ner?

– Jag vet inte vilken kund det gäller, men vi har fått några bilder från kunder där växthuset står på ett öppet fält. Det handlar om hur man monterar dem, och det finns på vår hemsida. Det står ju klart och tydligt vad man ska tänka på när man monterar ett växthus. Du ska se till så att det är lä och att det är skyddat av nånting och den biten.

Du tycker inte att de växthus som ni marknadsför som de tryggaste och stabilaste i Sverige ska stå upp i alla fall, eller menar du att det är kunden som har monterat det fel?

– På de bilder Garagehuset har fått har växthusen stått på öppet fält. Vi har haft nån kund som har monterat våra växthus enligt en gammal manual som de har haft liggande efter ett annat växthus. Det är ju så att ett växthus är beroende av väder och vind. Dom gånger vi har haft reklameringar, så är det stormbyar som har tagit dom. Det är inte bara våra, det är ju alla växthus som har de här bekymren.

Kunderna säger att det inte har varit stormbyar. Det har varit hård vind, men andras växthus har ju stått kvar i grannskapet. Det är just de här växthusen som har rasat?

– Jag har kanske en fem-tio fall under de här åren. Överlag så ser man att de har stått fritt på öppet fält. Om du tar Svea-växthuset, där säljer vi mellan 1500 och 2000 växthus per säsong. Snackar vi Ultimorna så är det en 300–400 stycken per säsong.

– Du kan luta dig mot ett Svea-växthus, och väger du normal vikt, runt 60 kilo på de där mindre växthusen på mellan sex och tio kvadratmeter, så går det faktiskt att hänga i taknocken på dem. Så Svea-växthuset, det känns jättekonstigt att du säger att det finns något på det, inget som vi känner till. Däremot Odla-växthuset återkallade vi ju.

Bilderna som Handymann & Garagehuset använder till Svea och Ultima är olika beroende på var man tittat på växthusen. På Handymann & Garagehusets hemsida finns en bild, och på till exempel expol.se finns en annan bild.

Vi bildgooglade bilderna på Svea och Ultima och de kommer från Eden, en tillverkare i England som inte gör några affärer med Handymann & Garagehuset. Är det rätt produkter på bilderna?

– Svea finns ju i silvrigt, det finns i svart och det finns i grönt. På expol.se har vi den i silver, så som växthuset ser ut i basic-utförandet. På den gröna och den svarta så skiljer dörrpartiet, och vi har fått de här bilderna från tillverkaren av växthusen.

Det är inte Handymann & Garagehuset som har lagt in bilderna själva?

– Nej, det är tillverkaren som har gett oss de bilderna där. På expol.se har vi lagt in den själva, där har vi lagt ut den silvriga, som vi har på utställningar och visningar.

Gäller samma sak för Storm-växthuset? Att det är tillverkaren som har skickat bilden?

– Där har vi fått bilder från tillverkaren på Storm. Den fick vi från Köln, där de har sin utställning. Storm görs i Kina, av ett företag från Köln.

Jag försökt hitta det här Storm-växthuset men inte lyckats. Vad är det för tillverkare?

– Det är en asiatisk firma som gör dem. Och sen på Spogamässan i Köln, där har dom en utställning för de här Storm-växthusen.

Men det står ju att Storm-växthuset är gjort i Holland av ett holländskt företag?

– Företaget som har designat och fått Storm-växthuset tillverkat, det är ett holländskt företag i grund och botten.

Du tycker inte att det är vilseledande i marknadsföringen att säga att växthuset kommer från Holland när det tillverkas i Asien?

– Både ja och nej. Om du ser på andra produkter som vi säljer där vi gör modifieringar för att de ska klara det svenska klimatet, som garageportar. Om vi då gör modifiering och får äganderätten på den, då är det ju designat av Handymann & Garagehuset, dom sakerna ju. Storm-växthuset tillverkas fortfarande av en asiatisk fabrik, men det är ett holländskt företag som har designat och fixat produkten.

Tidigare hade Storm-växthuset en helt annan bild från en gammal tjeckisk produkt?

– Det är våra konkurrenter som ligger bakom anmälan till Konsumentverket. De ville att vi skulle sluta sälja den här produkten och hävdade att det var de som hade rätten till Storm, men de hade de inte.

Så det är era konkurrenter som har anmält er till Konsumentverket?

– Det är våra konkurrenter, det har jag mejlbevis på.

Daniel Olsson hävdar att det är tillverkarna som står för huvuddelen av de bilder som används för att marknadsföra företagets växthus. 

Kommer ni att ändra produktbilderna nu när ni vet att det är fel produkter på bilderna?

– Ja, vi ber ju kunderna om bilder. Det silvriga som finns på expol.se, det är en kundbild. När det gäller det gröna och det svarta, där har vi kunder som kommer att leverera bilder under sommaren, så då blir de dom bilderna istället.

På frågan om varför det varken finns manualer eller länkar till tillverkaren, så svarar Daniel Olsson att det inte går att lägga ut nya manualer på grund av att de behöver en språklig genomgång. När det gäller de äldre typerna av växthus så menar han att de har lyssnat på kunderna och att manualer inte har efterfrågats. 

Daniel Olsson ställer sig tveksam till att länka till tillverkarna, eftersom det är en fråga om känslig information och yrkeshemligheter med leverantörerna. Han tycker dock inte att marknadsföringen av Svea är vilseledande, eftersom Handymann & Garagehuset har modifierat det Asientillverkade växthuset till svenska förhållanden.

LÄS MER: Konsumentverket: ”Företaget får inte vilseleda kunden”

Ska rätta till felaktiga villkor

Plus har också ställt frågor om de felaktiga avtalsvillkoren på containerrally.se, som verkar försöka avtala bort reklamationsrätten. Daniel Olsson säger att Norrlandslagret AB anlitar ett faktureringsbolag som ligger bakom avtalsvillkoren på auktionssajten.

– Om de är felaktiga så får vi titta på det och uppdatera villkoren, säger han. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.