Har du också råkat ut för problem på din resa? Kontakta Plusredaktionen! Foto: Salvatore Di Nolfi/AP/Erik Hansen/TT

”Jag hade avbokningsskydd men måste ändå betala”

Uppdaterad
Publicerad

SVT:s konsumentredaktion Plus granskar resebekymmer och mejlen rasar in, främst om flygresor. Här är några berättelser från alla dem som hört av sig.

”Gjorde en resa ner till Australien och flög då via två bolag. Blev såpass försenad från Göteborg till München att jag missade mitt anslutningsplan och i dominoeffekt även min anslutning i Doha. Jag förlorade ett helt dygn på grund av en 1,5 timmes försening. (…) efter tio månaders försök fick jag absolut ingen ersättning. Varken för det jag tvingades lägga ut själv eller för förseningen./Tage

Tao har varit med om något liknande:

Plus granskar struliga resor

”Jag bokade en resa genom en flygsajt och blev strandad i Malaysia. Hade varit i Kambodja och skulle flyga hem på en ihop-packad resa med olika flygbolag men fick inte gå på planet i Kuala Lumpur, Malaysia på grund av att min transittid på nästa destination skulle vara för kort innan nästa flyg avgick. Jag fick köpa en helt ny resa för ca 6500 SEK på flygplatsen i Kuala Lumpur.”

”No show” i lobbyn

Cissis flyg blev inställt. Istället för det dyra, trevliga hotellet i New York blev hon erbjuden vandrarhem. När hon tackade nej hävdade hotellet att det varit ett “no show”, trots att Cissi har bildbevis på att de sitter i lobbyn.  

”Det slutade, efter flera telefonsamtal, med att vi fick boka resterande dagars övernattning själv och betala även för dem. Totalt utlägg för hotell 17 374 kr. Det var en stor del av våra ”resepengar” för shopping, teaterbesök och mat som gick åt till hotellkostnader. Vilket innebar att vi inte kunde ta del av allt utbud och planer som vi hade för våra dagar i New York. Resan blev inte på långa vägar det vi så länge sett fram emot.”

När avbokningen inte funkar

”Vi bokade en paketresa i maj 2018. I slutet av augusti ringde bolaget och sa att vår resa var borttagen och att vi fick tillbaka vår förskottsbetalning. Jag ville ha ränta på vår förskottsbetalning som de hade haft i ett flertal månader. Det fick jag inte.” /Christoffer

Bengt skaffade en avbokningsförsäkring som sades ge återbetalning till 100 procent på biljettpriset. När återbetalningen kom var det inte 7 390 kr utan 3 954 kr.  

Bengt skriver:  

”På min förfrågan uppger bolaget att man tillämpat flygbolagets regler för återbetalning av skatter. Kan det vara riktigt att jag ska betala skatter för flygresa, som avbokats fyra veckor innan avresa? ”

”Köpte en bussresa med avbokningsskydd. Avbokade den innan jag hade betalat. Jag ska betala säger dom, får inga pengar tillbaka men kan boka ny resa inom tre månader. Om jag inte gör det förlorar jag pengarna. Är detta ok? Känner mig lurad”/Gunn 

Besvikelser på plats

”När vi kom till vårt bokade hotell och med vår voucher i handen kl. 00.30 så får vi veta att det inte finns någon bokning på detta hotell! Däremot så var vi inbokade på ett närliggande hotell ”runt hörnet” (1,3 km) som hon i receptionen uttryckte sig. Jag tycker det är märkligt att jag som kund, med en betald bokning och voucher i handen inte ska kunna lita på att jag får bo på det hotell som jag har bokat och betalat för.” /Britt-Inger

”Min fru och jag bokade en resa via nätet. Väl på plats upptäcker vi att vi fått fel sorts rum; istället för ett lugnt rum mot poolen hamnar vi mot en tungt trafikerad väg.” /Andreas

Anders upptäckte att hustruns rullstol för 30.000 kronor gått sönder under resan ner till Malta. När paret kommit hem igen och hittat kontaktuppgifter till ansvarigt bolag får de reda på att det är för sent och att man måste anmäla fel inom 6 dagar. 

”Flygbolaget har på detta sätt ryggen fri” säger Anders.

Har du eller någon du känner drabbats av något liknande? Tipsa Plusredaktionens reporter och hjälp oss kartlägga svenskarnas resestrul.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar struliga resor

Mer i ämnet