Resenärer på Arlanda. Foto: TT

Här är flygbolagens ”svarta lista”

Uppdaterad
Publicerad

Flygbolagen Wizz Air och Norwegian får bottenbetyg på reseföretagens ”svarta lista”. Trots att Allmänna reklamationsnämnden bedömt att försenade resenärer ska kompenseras vägrar flygbolagen.

Den så kallade ”svarta listan”, som sammanställs av tidningarna Råd och Rön och Vagabond varje år, baseras på uppgifter från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och visar vilka resebolag som vägrar kompensera sina kunder trots att ARN råder dem att göra det.

I år toppas den av tolv flygbolag.

Precis som ifjol är det Wizz Air som är värst. Bolaget flyger från Stockholm Skavsta, Göteborg, Malmö, Växjö och Köpenhamn till flera destinationer i Europa. I år har lågprisbolaget vägrat att följa ARN:s rekommendation i 18 fall, som bland annat handlar om ersättning vid försenade och inställda flyg.

”Inte en domstol”

Näst värst på listan är Norwegian Air som motsatt sig nämndens beslut att kompensera resenärer i 14 ärenden.

– Man ska komma ihåg att ARN inte är en domstol. Vi följer nämndens beslut i nio fall av tio men när vi anser att de har gjort en helt felaktig bedömning väljer vi att inte följa deras rekommendationer. Det kan till exempel handla om att det varit en strejk, ett blixtnedslag, eller andra saker som orsakat förseningen som vi inte kan påverka, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.

Tredje värst på listan är Air Berlin, men räknar man ihop värdet av ersättningarna som flygbolagen vägrar att betala toppas listan istället av Lufthansa.

Kan få upp till 6.000 kronor i kompensation

Även om ARN rekommenderar ett bolag att betala ersättning till resenärer är det upp till bolaget att bestämma om rådet ska följas. Konsumentverket håller med om att bedömningarna ibland är svåra.

– Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på den här listan. Det kan finnas orsaker till att flygbolagen väljer att inte följa rekommendationerna och att ett bolag hamnar på listan innebär inte att det är oseriöst, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

När man vill ha kompensation efter exempelvis en försening ska man i första hand vända sig till flygbolaget. Är planet mer än tre timmar försenat till slutdestinationen kan man få mellan 250 och 600 euro, eller runt 2.500 och 6.000 kronor, beroende på hur lång resan har varit.

”Extraordinära omständigheter” undantar

Flygbolaget är inte skyldigt att betala om det kan bevisa att förseningen beror på ”extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder vidtagits”.

Exakt vad det innebär är dock i vissa fall inte helt självklart, vilket också avspeglar sig i den ”svarta listan” där resenärer gått vidare med sitt krav till Allmänna reklamationsnämnden men alltså ändå inte fått några pengar. 

Är det värt besväret att försöka få ersättning?

– Ja absolut, det ska man verkligen göra. Man kan ta tekniska fel som ett exempel. Det är en rätt vanlig orsak vid flygförseningar och då har man i de allra flesta fall rätt till ersättning, säger Maja Lindstrand.

LÄS MER: Guide – Det har du rätt till vid flygstrul

LÄS MER: Här är flygbolagen med flest anmälningar hos Allmänna reklamationsnämnden

LÄS MER: Vägrar ersätta för flygförseningar – trots domstolsbeslut

FAKTA: Resebolagens ”svarta lista”

  • Wizz Air. 18 anmälningar där man gått emot ARN:s rekommendation om att ge ersättning. ARN rekommenderar att bolaget betalar totalt 83.000 kronor till de kunder som klagat.
  • Norwegian Air Shuttle. 14 anmälningar. ARN rekommenderar att bolaget betalar totalt 106.000 kronor.
  • Air Berlin. 8 ärenden. Totalt 81.400 kronor.
  • Lufthansa. 7 ärenden. Totalt 123.000 kronor.
  • Nextjet Sverige. 7 ärenden. Totalt 28.500 kronor.
  • Ryanair. 5 ärenden. Totalt 26.452 kronor.
  • Thomson Airways. 3 ärenden. Totalt 48.000 kronor.
  • Vueling Airlines. 3 ärenden. Totalt 27.000 kronor.
  • British Airways. 2 ärenden. Totalt 31.552 kronor.
  • British Midland Regional. 2 ärenden. Totalt 52.000 kronor.
  • Iberia. 2 ärenden. Totalt 8.000 kronor.
  • Scandjet. 2 ärenden. Bolaget har delvis betalat det totala beloppet om 39.230 kronor.

Källa: Vagabond

FAKTA: Ersättning vid försening

Enligt EU-regler har passagerare som är mer än tre timmar försenade rätt till upp till 5.800 kronor per resenär i kompensation. Enligt en dom i Storbritannien måste flygbolagen kompensera resenärer även när förseningen beror på plötsliga fel som måste repareras innan planet kan lyfta.

Så gör du:

  1. Behåll boardingkort och andra resedokument och kvitton. Notera ankomsttid och fråga vad förseningen beror på.
  2. Kontakta resebolaget och begär kompensation. Hänvisa till EU:s förordning 261/2004.
  3. Om bolaget vägrar: gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden på arn.se.
  4. Om bolaget trots rekommendation från ARN vägrar: stäm dem inför tingsrätt. Om tvisten rör högst ett halvt prispalsbelopp (22.250 kronor) kan det bli förenklat tvistemål. Förlorar du riskerar du att få betala bolagets rättegångskostnader på cirka 1.500 kronor.

Källa: Vagabond

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.