Plus reporter Nils Pejryd vill höra din historia. Foto: Matilda Sandberg/SVT

Hjälp oss att kartlägga Sveriges bilbluffare

Publicerad

SVT:s konsumentredaktion Plus har under en längre tid granskat bilhandlare. Inte sällan visar sig allvarliga brister snabbt efter köpet, och många kunder känner sig förda bakom ljuset.

Har du eller någon du känner råkat ut för något liknande? Har du tips som kan föra granskningen vidare? Hör av dig till reporter Nils Pejryd.

Här kan du följa våra löpande publiceringar om bilar

Reporterns dagbok

24 september: Inför höstens Plussäsong kan jag inte riktigt släppa bilköp som bevakningsområde. I våras blev det stort fokus på begagnade bilar, men nu har jag hittat lite intressanta grejer som gäller försäljning av nya bilar också. Stay tuned!

26 april: Jag har nu fått reda på att Carlos Cars, som vi granskat och som vid upprepade tillfällen struntat i att följa ARN-rekommendationer, nu har dömts i tingsrätten att kompensera en missnöjd kund. Mina efterforskningar visar också att det inte längre säljs bilar under namnet Carlos Cars i Skåne. Jag undrar om personerna bakom har beslutat sig för att sköta sig framöver, eller om de kommer starta upp under nya namn och fortsätta i gamla hjulspår?

7 mars: I och med veckans artiklar och inspelningen av nästa Plusavsnitt pausar jag nu (tillfälligt) den här granskningen, eftersom jag har fått lite annat att stå i. Men jag vill ändå jättegärna få in tips om begagnade bilar, för det finns säkert aspekter som inte tagits upp. Så om du har något nytt intressant att tipsa om – gör hemskt gärna det!

7 mars: Idag fick jag bekräftat av Lars-Göran, som är en av de drabbade kunderna hos ett av de 12 bilhandlare som vi granskade i höstas, att han efter många om och med fått tillbaka sina pengar. Företaget (som numera inte finns kvar på vår ”svarta lista”) har betalat ut ersättning till alla kunder som de tidigare struntat i att kompensera. Lars-Göran blev väldigt glad för beskedet och jag måste säga att det blev jag också. Dessutom fick jag positiva vibbar av den person som nyligen anställts av bilhandlaren och gått in och styrt upp detta så bra, efter att ha fått höra om min granskning. Kul!

6 mars: Nu har beskedet kommit. De skånska bilhandlarna som vi granskat under en längre tid, och som vägrat kompensera Felicia och andra kunder, fick nyligen sina annonssidor på Blocket nedsläckta. Detta eftersom de bryter mot säljssajtens villkor genom att inte följa ARN:s beslut. Jag undrar om de tycker att detta beslut var värt det hela. Hade det inte varit smartare för affärerna att kompensera kunderna, som man lovat att göra i och med att skriva under Blockets villkor?

6 mars: Idag har jag pratat med Calle som efter att ha fått ta del av vår granskning nu har anmält bilhandlaren till Blocket. Han, precis som många andra, köpte nämligen bilen av en handlare som annonserar på den stora säljsajten. Men tyvärr höll inte bilen vad handlaren lovat och Calle fick rätt i ARN. Bilhandlaren har enligt Calle inte följt det beslutet, så det känns bra att kunna ge honom ytterligare ett alternativ på hur han ska kunna få den ersättning ARN beslutat att han bör få.

19 februari: Efter vår rapportering om skånska bilhandlare som struntar i ARN har fler tipsare (bland annat Alex och Christoffer) påpekat att alla företag som annonserar på Blocket har godkänt säljsajtens villkor. Där står bland annat att man som annonsör lovar att följa ARN.

Efter att jag följt det spåret säger nu Blocket till mig att de ska kontakta både de skånska bilhandlarna och de 12 bilhandlarna som vi  granskade i höstas. Bilhandlarna kommer därmed att ställas inför ett val: kompensera kunderna – eller tvingas sluta annonsera på Blocket. Jag är väldigt nyfiken på vad de kommer att svara!

16 februari: Idag rapporterar vi om bilhandlare som vid upprepade tillfällen struntat i att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut. Av språket som en av företrädarna använde mot mig (”Du är inte journalist, du är kuklist”) så kan man också ställa sig frågan: Vilket bemötande får deras kunder?

13 februari: Nu har det kommit nya spännande siffror från Konsumentverket, som visar att klagomålen på begagnade bilar är större än någonsin. Mer om det kan ni läsa här från och med den 16 februari. Då kommer ni också att kunna läsa om Felicia som trodde att hon hittat en perfekt bil för hennes nya liv ute på landet, men som i själva verket blev ett mardrömsköp.

10 januari: Efter ett juluppehåll är det nu dags för nya tag i detta spännande ämne och jag har den stora förmånen att kunna välja bland många intressanta tips från våra tittare. Nu har vi bestämt att vi tar ett stort grepp om försäljningen av begagnade bilar i vårt första program för säsongen (som sänds den 19 februari). Innan dess blir det också fler artiklar på ämnet här. Så håll utkik!

18 december (2018): Efter att ha fått in långt över hundra tips på bilköp tror jag nu att jag har hittat nästa historia att berätta. Det kommer att ske under början av nästa år och då vill jag också passa på att se över det totala statistiken på klagomål och anmälningar som rör begagnad bil. Då kommer det också att bli läge att söka svar på frågan om varför så många bilhandlare struntar i att följa ARN:s rekommendationer och vad som görs för att minska det problemet. To be continued...

23 november: Häromdagen fick jag höra en lite märklig historia:

Christoffer köpte en begagnad bil som var påställd och allt såg till en början bra ut. Men sen visade det sig att bilhandlaren efter köpet hade valt att ställa av bilen. Jag har lyssnat på Christoffers inspelade samtal med säljaren, och säljaren säger rakt ut att han gjorde så för att slippa betala fordonsskatt. Men det innebär att Christoffer har kört runt i en bil som eftersom den var avställd var helt oförsäkrad. Så om han skulle ha råkat ut för en olycka skulle han personligen ha blivit fullständigt ansvarig. Bilhandlaren säger att det är strul med pappersarbetet som försenat påställningen av bilen, men Christoffer tycker att det är helt sjukt att säljaren överhuvudtaget ställde av en bilen.

Jag undrar om det finns fler liknande berättelser därute?

13 november: Idag fick jag ett tips om bilauktioner på en viss sajt nätet. Tipsaren misstänker att sajten anlitar spekulanter för att trissa upp priset, för att sedan dra sig ur innan köpet. På detta sätt blir vissa begagnade bilar ”heta objekt” när de kanske egentligen inte borde vara det, menar tipsaren. Det känns svårbevisat, men ett spännande spår om det skulle visa sig stämma.

2 november: Igår kom en ny varudeklaration för begagnade bilar, signerad Konsumentverket och Motorbranschens riksförbund. Tanken är att konsumentskyddet ska öka, men också att bilhandlare ska gynnas eftersom det kommer hjälpa till att skapa rimliga förväntningar hos konsumenterna. Men det jag funderar på är alla de bilhandlare som inte kommer att använda sig av den. Kommer de att kunna fortsätta med sina ibland tvivelaktiga metoder ändå, eller kommer tillsynen av dem att öka?

Bilköparna har nog rätt stor kollektiv makt här. För om alla skulle göra som Konsumentverket säger, och alltid be om en varudeklaration för bilen man ska köpa, då skulle kanske fler bilhandlare använda sig av den.

23 oktober: Några tipsare har föreslagit att vi gör en liten ”skola”: Så skiljer du bra bilhandlare från dåliga. Jag tycker att det inte är en så dum idé. En annan idé: Så gör du för att driva en rättegångsprocess mot ett företag. Kanske kan det kombineras med det jag skrev om den 18 oktober?

18 oktober: Hittills har vi tagit upp tips om bilköp som skedde nyligen, men också om bilköp som hunnit hanteras av Allmänna reklamationsnämnden. Jag har träffat Alexander som fick rätt i ARN, men som ändå inte får pengarna tillbaka. Han kände sig tveksam till att driva sitt ärende vidare till tingsrätten, men jag hoppas nu kunna hitta någon som vill berätta om sin rättegångsprocess mot en bilhandlare. Kanske kan vi till och med få följa den processen. Det kan bli svårt, men jag ska försöka!

11 oktober: Mina efterforskningar visar att många konsumenter upplever problem med den tilläggsgaranti som bilhandlarna ofta säljer vid bilköpen. Många vittnar om att den inte täcker det som de trodde att den skulle täcka.

Kanske kan något av dessa tips vara värt att ta upp. Undrar om det är själva garantin som har brister, eller om det är säljarna som sålt in den som mer än vad den är? Eller så kanske köparna helt enkelt har för stora förväntningar. Jag får se vad jag hittar.

9 oktober: Tipset som satte igång hela den här granskningen, som skickades in av Mahmoud, har nu fått en upplösning. Bilfirman köper tillbaka bilen. En tanke: Undrar vad som händer med den bilen sen?

9 oktober: Nu är vår ”svarta lista” publicerad. Det vore intressant att få veta om folk kommer att använda sig av den när de ska köpa bil. Kanske kan statistik om hur många som hittat artikeln via tex google hjälpa till att svara på den frågan.

26 september: Nu har vi bestämt oss för att göra en så kallad ”Svart lista” över bilhandlare som inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Vi kommer troligtvis att avgränsa oss till handlare som det senaste året vid upprepade tillfällen valt att strunta i att följa nämndens beslut.

Det ska bli spännande att se vad alla dessa handlare har att säga, men det kommer att bli många ärenden att gå igenom. Det är bara att sätta igång!

23 september (2018): Efter att ha granskat bilhandlare under några månader är jag överväldigad över hur många tips jag har fått in. När jag startade arbetet var jag orolig att ingen skulle höra av sig alls. Nu gäller det att försöka sortera bland alla tips och se vilka nya spår som vi kan gå vidare med. Väldigt många tips liknar de vi redan berättat om, men troligtvis gömmer sig många guldkorn som kan ge nya uppslag.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer