Nya domar i Danmark visar på en annan syn på parkeringsböter än i Sverige. Foto: TT

I Danmark måste boten rivas

Uppdaterad
Publicerad

Danmark har större överseende än Sverige med bilister som råkat göra fel när de parkerat. Flera domar i högre instanser ger nämligen bilister som knappat in fel registreringsnummer i automaten rätt att riva böteslapparna.

Plusredaktionens granskning av parkeringsböter visar att många bilister får problem när de ska knappa in sitt registreringsnummer i en parkeringsapp eller i en automat.

Det är lätt hänt att det blir någon siffra eller bokstav fel, men det tar sällan parkeringsbolagen eller polisen hänsyn till.

Plus granskar p-böter

Sverige: bilisterna förlorare

I Sverige finns två typer av parkeringsböter.

Parkeringsanmärkningar utfärdas till felparkerare på gator och torg och de kan bilisten bestrida hos polisen. En kontrollavgift kan man få på till exempel bostadsparkeringar och i parkeringshus. Tycker man att den är fel vänder man sig ofta direkt till parkeringsbolaget som utfärdat den.

Enligt svensk domstolspraxis har den enskilda bilisten ett långgående ansvar att försäkra sig om att alla villkor som gäller för parkering på platsen är uppfyllda.

I Sverige har bilister som knappat in fel registreringsnummer och fått parkeringsanmärkningar förlorat i hovrätten. Och åtminstone en bilist som gjort ett liknande misstag men istället har fått en kontrollavgift har förlorat tvisten när Allmänna reklamationsnämnden bedömt den.

Danmark: bilisterna vinnare

I Danmark ser det helt annorlunda ut. Nyligen har två bilister vunnit över Köpenhamns kommun i den danska motsvarigheten till hovrätten. Det ena fallet, som Danmarks radio rapporterat om, handlar om att bilisten knappat en siffra fel. I det andra fallet hade bilisten skrivit in en siffra för lite.

Den danska konsumentorganisationen för bilister, FDM, har hjälpt bilisterna med rättegångarna.

– Vi har aldrig förstått varför kommunerna ska ta ut p-böter på flera hundra kronor för en bilist som har följt syftet med reglerna. Och vi är glada för att det inte bara är vi som tycker så, säger Casper Schad, jurist vid FDM.

Casper Schad, jurist FDM. Foto: FDM

“En p-bot är ett straff”

Enligt honom så har de segrande bilisterna en dom från 2011 i den danska motsvarigheten till Högsta domstolen att tacka.

– Där slogs nämligen fast att en p-avgift räknas som ett straff och inte bara en avgift. Det betyder att bilisten omfattas av Europeiska människorättskonventionen, vilket bland annat betyder att man är oskyldig till motsatsen bevisats, säger Casper Schad.

De danska domarna handlar precis som de svenska hovrättsdomarna om parkering på gatumark.

“Danmark konsumentvänligare”

Boel Flodgren, professor i handelsrätt vid Lunds universitet, har tittat närmare på den svenska och den danska parkeringsjuridiken. Hon anser att de svenska synen är omodern och dessutom inte helt rättssäker för den enskilda bilisten.

Boel Flodgren, professor i juridik. Foto: SVT

– I Danmark har man en mer konsumentvänlig inställning. Där tar man fasta på att bilisten faktiskt har betalat för parkeringen, säger Boel Flodgren.

Har du råkat ut för en p-bot du inte tycker att du förtjänar? Så här gör du för att bestrida – och så här tipsar du Plusredaktionen!

”Parkeringsböter”

Egentligen är det bara i folkmun som det kallas parkeringsböter. De gula remsorna i vindrutan kan vara av två typer:

  • Parkeringsanmärkning – utfärdas på gatumark, framför allt för att parkerade bilar inte ska störa trafiken. 2018 utfärdades 1,6 miljoner parkeringsanmärkningar i Sverige.
  • Kontrollavgift – utfärdas på tomtmark, till exempel bostadsparkeringar och parkeringshus. Senast en uppskattning av antalet kontrollavgifter i Sverige gjordes var 2005. Då var antalet 1,1 miljoner, vilket kan jämföras med antalet parkeringsanmärkningar som samma år också var 1,1 miljoner.

Källor: Transportstyrelsen & Parkeringsutredningen (N2004:21/SOU 2006:109)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar p-böter

Mer i ämnet