Hundförsäkringen tog priset för Kerstin

Uppdaterad
Publicerad

På sex år har priset på Kerstin Rydbecks försäkringspremie för hundarna Messi och Felix ökat med 138 procent.

– Nånstans går gränsen och det här är bara too much, säger hon.

Kerstin Rydbeck i Uppsala äger två bassethundar, Messi och Felix. Sedan 2011 har hon haft dem försäkrade hos Agria djurförsäkring hund.

När försäkringen tecknades 2011 låg premien på drygt 7000 kronor per år men när hon fick den senaste försäkringspremien hade kostnaden för de båda hundarna stigit till 17 500 kronor per år. Totalt innebär det en ökning med 138 procent.

– Jag tycker man ska ha sina hundar försäkrade och inser också att det kostar. Men nånstans går ju gränsen för vad som är rimligt, säger Kerstin Rydbeck, som vände sig till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Fick ingen förklaring

Någon förklaring till prishöjningen fick aldrig Kerstin Rydbeck från Agria, men till slut lyckades hon ändå förhandla ner premien till strax under 14 000 kronor.

– Men jag undrar vad som händer nästa premieperiod. För jag kan inte ”rösta med fötterna” och byta bolag eftersom mina hundar är för gamla för att något annat bolag ska ta emot dem.

Premien kan öka ytterligare

Plusredaktionen kontaktar Kerstin Rydbecks försäkringsbolag Agria, som har nästan 60 procent av marknadsandelarna för djurförsäkringar i Sverige. Förklaringen som de då ger är att ökningen beror på att försäkringsprodukterna utvecklats och att veterinärvårdskostnaderna stigit under samma period. Och enligt Patrik Olsson, affärsområdeschef sällskapsdjur Agria, finns en risk att Kerstins premie fortsätter att öka.

– Det beror helt på hur skadeutvecklingen ser ut för hennes hundars ras, säger Patrik Olsson.

I flera reportage granskar Plusredaktionen kostnaderna för djurägare. Se ”Plus granskar” i SVT Play.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.