Karolin Kühn, jurist och reseexpert på Konsumentverket. Foto: Konsumentverket/Sara Wallin SVT

Konsument Europa: “Flygbolaget ska göra allt i sin makt för att omboka resenären”

Publicerad

Familjen Torseng, vars resa till USA med SAS ställdes in med kort varsel, ska kunna kräva ersättning för de kostnader man lagt ut för sitt boende, som man aldrig kunde utnyttja. Det menar Konsument Europa, som gratis rådger svenska konsumenter.

– Det finns tidigare fall i Allmänna reklamationsnämnden där nämnden beslutat till resenärens fördel, säger Karolin Kühn på Konsument Europa till Plusredaktionen (som rapporterar om familjen Torsengs struliga USA-resa).

I enlighet med den så kallade Montrealkonventionen och kontraktsrättsliga regler bör en resenär kunna kräva ersättning för en eventuell ekonomisk skada, till exempel förbokade hotell som inte kunnat utnyttjas. Flygbolaget skulle mot betalning ha utfört en tjänst åt resenären, men om detta inte har skett är flygbolaget skadeståndsansvarig.

– Det innebär att flygbolaget ska göra allt i sin makt för att omboka resenären, och det innefattar även ombokning till andra flygbolag, säger Karolin Kühn.  

Resenären måste begränsa skadan

Det viktiga är att resenären begränsar sin skada så långt som möjligt genom bland annat att avboka det som går att avboka. Man ska också kunna omboka sig själv om flygbolaget inte kan det och om man själv hittar ett lämpligt flyg.  

– Det är såklart inte heller alltid möjligt beroende på utbud av flyg, men det är bra att veta att den möjligheten finns. Här är det mycket viktigt att resenären kan visa att de först har varit i kontakt med flygbolaget och gett flygbolaget tillfälle att omboka, berättar Karolin Kühn.  

Svårt att få dubbel ersättning

Men det kan vara svårt att få sina outnyttjade hotell betalda om man fått den högsta EU-kompensationen på 600 euro som familjen Torseng nu fått. 

– Den här kompensationen ska egentligen betalas ut som ersättning för den tidsspillan som resenären har haft, så kostnader bör ersättas utöver det, säger Karolin Kühn. Men har man fått den högsta ersättningen så är det svårt, i alla fall i Sverige. I andra länder görs ofta en annan tolkning.

Karolin Kühn ger också rådet att tänka till ordentligt när man bokar resa och boende var för sig.

– Se över din reseförsäkring ordentligt och se till att den också skyddar dig vid försenade eller inställda flyg. Och fundera på att boka en paketresa istället, för där är skyddet mycket större.

Här kan du följa Plusredaktionens resegranskning – och tipsa resereportern

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar struliga resor

Mer i ämnet