Maria Wiezell, Sveriges konsumenter. Foto: SVT

Konsumentvägledaren: ”Ett sätt att vilseleda konsumenten”

Uppdaterad
Publicerad

Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, är kritisk till Bygghemma-koncernens marknadsföring. Taktiken med överstrukna rekommenderade priser har också lett till att Konsumentombudsmannen stämt ett av koncernens bolag för vilseledande marknadsföring.

Uppdatering:  Sedan den här artikeln publicering har ett av företagen inom koncernen, Trademax, dömts för att bryta mot marknadsföringslagen och därför ska betala fyra miljoner i marknadsstörningsavgift.

En granskning som SVT:s konsumentredaktion Plus gjort visar att möbel- och heminredningsssajterna Trademax, Furniturebox, Chilli och Bygghemma, som alla ingår i koncernen Bygghemma group, använder rekommenderade priser som inte finns på marknaden.

När Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, tittar på en av hemsidorna är hon kritisk.

– Det ser inte bra ut.

– Det är ett sätt att vilseleda konsumenten. Man kan inte ha en kampanj där man jämför med ett fiktivt pris som konkurrenterna eventuellt kan tänkas använda.

 ”Var uppmärksam som konsument”

Maria Wiezell tror också att dessa typer av marknadsföring är något vi kommer att se mer av.

– Det gäller att man som konsument är uppmärksam och tar de här jämförelserna med en nypa salt. Ska vi ha en fungerande marknad så är det viktigt att företagen inte är vilseledande i sin marknadsföring.

Har pågått under en längre tid

2017 stämde Konsumentombudsmannen (KO) ett av företagen i koncernen, Trademax, för sättet som de använder rekommenderade priser. KO yrkade då på att företaget ska betala en marknadsstörningsavgift på 10 miljoner kronor. Målet väntar fortfarande på att avgöras i Patent- och marknadsdomstolen och något datum för domen finns ännu inte.

I stämningsansökan skriver KO att den vilseledande marknadsföringen ska ha pågått åtminstone sedan 2014. KO poängterar också att det tycks vara förklaringen till Trademax stora tillväxt.

Tillväxten för hela koncernen har också fortsatt.  För första kvartalet 2018 uppgick koncernens omsättning till över 1 miljard kronor.

KO tar i sin stämningsansökan också upp att Trademax brutit mot lagen utifrån sitt användande av kampanjer med namn som ”lagerrensning” och för att ha använt missvisande nedräkningar på reor.

”Leverantörerna sätter priserna”

Mikael Olander, VD för Bygghemma group, skriver i ett mejl till Plusredaktionen att det är leverantörerna som sätter de rekommenderade priserna och menar att prisjämförelsen är schysst eftersom konsumenterna vet vad ett rekommenderat pris är. Samtidigt välkomnar han en rättslig prövning.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.