Christine Fransholm, konsumentvägledare i Eskilstuna, är kritisk till parkeringsautomaterna i sjukhusets parkeringshus. Foto: SVT

Konsumentvägledaren: ”Automaterna inte användarvänliga”

Uppdaterad
Publicerad

Parkeringsautomaterna i Mälarsjukhusets parkeringshus är inte tillräckligt tydliga. Det menar Christine Fransholm, konsumentvägledare i Eskilstuna, som också anser att parkeringsplaneringen vid sjukhus bör vara extra omsorgsfull. Efter flera klagomål ser nu Region Sörmland över sina sjukhusparkeringar.

Plusredaktionens granskning av parkeringsböter visar att många bilister får problem när de ska knappa in sitt registreringsnummer i en parkeringsapp eller i en automat.

Det är lätt hänt att det blir någon siffra eller bokstav fel, men det tar sällan parkeringsbolagen eller polisen (dit man kan bestrida en viss typ av p-bot) hänsyn till.

Plus granskar p-böter

Många bilister har hört av sig till Plusredaktionen och även konsumentorganisationen Motormännen har sett en tydlig ökning av det här problemet den senaste tiden.

”Får inte möjligheten att bekräfta”

En plats där detta problem har blivit tydligt är i parkeringshuset vid Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Konsumentvägledningen i kommunen har noterat ett femtontal klagomål de senaste månaderna.

Konsumentvägledaren Christine Fransholm är kritisk till hur parkeringsautomaterna är utformade.

– De är inte användarvänliga. Bilisten får aldrig någon möjlighet att bekräfta att de verkligen har knappat in rätt registreringsnummer, säger hon.

Christine Fransholm säger också till SVT:s konsumentredaktion att parkeringsbevakningen bör vara extra omsorgsfull vid just ett sjukhus.

– Dels för att de flesta som parkerar där gör det sällan och dels för att det är många äldre som kanske inte har så lätt för den här tekniken. Men framför allt för att människor här kan vara extra skärrade. Man måste anpassa parkeringen efter situationen.

Bilisten har stort ansvar

Q-park är det parkeringsbolag som bevakar parkeringshuset. Företagets vd Peder Ståhlberg skriver i ett mejl till Plusredaktionen att parkering tyvärr handlar om rätt och fel.

Om inte parkeringsvakten kan hitta en betalning kopplad till en viss bil så ska bilen lappas med en så kallad kontrollavgift. Q-park menar att om avgifterna är korrekt utfärdade så ska de inte heller avskrivas när bilisten bestrider, även om bilisten har kunnat visa att de har knappat in ett snarlikt registreringsnummer och betalat för sig.

Enligt svensk domstolspraxis har bilisten ett långgående ansvar att försäkra sig om att alla villkor som gäller för parkering på platsen är uppfyllda.

”Fått förslag från medborgarna”

Region Sörmland har upphandlat parkeringsbevakningen och automaterna i parkeringshuset och regionen har även fått in liknande klagomål på parkeringen vid Nyköpings lasarett.

– Vi kommer därför att ta upp den här frågorna i ett möte med Q-park i april, säger Per Heidenfors, verksamhetschef Fastighetsservice vid Region Sörmland.

– Vi har också fått in förslag från våra medborgare på hur man kan lösa detta. Till exempel borde man kunna programmera in möjligheten att få bekräfta att man verkligen knappat in rätt registreringsnummer.

Har du råkat ut för en p-bot du inte tycker att du förtjänar? Så här gör du för att bestrida – och så här tipsar du Plusredaktionen!

”Parkeringsböter”

Egentligen är det bara i folkmun som det kallas parkeringsböter. De gula remsorna i vindrutan kan vara av två typer:

  • Parkeringsanmärkning – utfärdas på gatumark, framför allt för att parkerade bilar inte ska störa trafiken. 2018 utfärdades 1,6 miljoner parkeringsanmärkningar i Sverige.
  • Kontrollavgift – utfärdas på tomtmark, till exempel bostadsparkeringar och parkeringshus. Senast en uppskattning av antalet kontrollavgifter i Sverige gjordes var 2005. Då var antalet 1,1 miljoner, vilket kan jämföras med antalet parkeringsanmärkningar som samma år också var 1,1 miljoner.

Källor: Transportstyrelsen & Parkeringsutredningen (N2004:21/SOU 2006:109)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar p-böter

Mer i ämnet