Enligt konsumentköplagen ska en produkt ha de egenskaper som företaget har uppgett, annars kan man som kund hävda fel i varan och ha rätt att reklamera. Foto: Erik Johansen/TT

Konsumentverket: ”Företaget får inte vilseleda kunden”

Uppdaterad
Publicerad

När ett företag marknadsför en produkt ska den överensstämma med verkligheten. Detta enligt Josephine Slotte, jurist på Konsumentverket. 

– Ett företag får inte vilseleda kunden. Det man säljer ska vara det som man porträtterar på bild, säger hon.

Företaget ska kunna bevisa att produkten lever upp till de förväntningar som kunden kan vänta sig utifrån marknadsföringen. Måtten på produkten, i det här fallet ett växthus, ska stämma. Om det finns fel i varan ska företaget informera tydligt om det. Man kan inte heller ”glömma bort” att lämna information som är av betydelse för köpet.  

Enligt konsumentköplagen ska en produkt ha de egenskaper som företaget har uppgett, annars kan man som kund hävda fel i varan och ha rätt att reklamera. 

– Om den inte uppfyller den standard som man har fog att vänta sig av produkten så har man rätt att som kund hävda fel i varan och har rätt att reklamera den.  

Om det är frågan om ett växthus ska man till exempel kunna vänta sig att växthuset kan stå upp, enligt Josephine Slotte. Hon kan dock inte uttala sig i det specifika fallet eftersom det inte finns något pågående ärende hos Konsumentverket mot Norrlandslagret AB eller Norrlandsimporten AB.

Vid köp på distans gäller också 14 dagars ångerrätt.  

”Försöker avtala bort reklamationsrätten” 

Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, har tittat på den information om villkor som finns på nätauktionssajten containerrally.se, och konstaterar att informationen inte stämmer överens med de informationskrav som finns i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. 

Enligt henne skriver containerrally.se felaktigt att säljaren måste betala tillbaka köpeskillingen inom 30 dagar från det att säljaren har fått tillbaka varan. I själva verket är det 14 dagar som gäller. 

Den angivna påminnelseavgiften är felaktig och ska vara 60 kronor, inkassokostnaden ska vara 180 kronor och ansökan om betalningsföreläggande hos kronofogden ska vara 300 kronor. 

– Containerrally.se försöker dessutom avtala bort reklamationsrätten och pratar bara om garanti och inget alls om reklamationsrätten man har lagstadgat enligt konsumentköplagen. Reklamationsrätten går inte att avtala bort, säger Maria Wiezell. 

Vad kan Konsumentverket göra mot ett företag som vilseleder kunder genom felaktiga bilder och felaktiga produktbeskrivningar? 

Enligt juristen Josephine Slotte är Konsumentverkets möjligheter begränsade. Konsumentverket kan vända sig till Marknadsdomstolen, som i sista hand kan utdöma ett vite mot företaget. Men det är svårt att hindra företaget från att till exempel starta en ny hemsida.  

– Konsumentverket kan inte stänga ner en server eller en hemsida. Och skulle vi kunna göra det så är det ju alltid möjligt för företaget att lägga upp en ny hemsida, säger hon.  

Polisen är också en instans som skulle kunna utreda tydliga bedrägerier, enligt Josephine Slotte. Då krävs det ofta att ett företag sätter bedrägerierna i system. 

1. Kolla avtalsvillkoren. Jämför med hur avtalsvillkor bör se ut enligt Hallå konsument. 

2. Det kan finnas forum där företaget figurerar. Gå in och läs vad andra kunder har för erfarenheter av företaget.

3. Är det för bra för att vara sant? Är erbjudandet väldigt mycket billigare än normalt kan det vara en anledning till att fundera en extra gång innan du slår till och köper varan.

Källa: Konsumentverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer