Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket, och Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna. Foto: SVT / Telekområdgivarna

Konsumentverket om säljföretaget: ”De borde vara väl medvetna om vad som gäller”

Uppdaterad
Publicerad

Efter att ha fått in ett flertal anmälningar från konsumenter som känner sig lurade av Viggo mobil så har Konsumentverket startat ett tillsynsärende kring företaget.

– Konsumenterna känner sig lurade bland annat för att de blivit lovade gratis saker, och för att de trott att det var deras befintliga operatör som ringde, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket, till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Niclas Ernebratt förklarar att man alltid i första hand strävar efter frivilliga rättelser.

Plus granskar telefonförsäljning

”Försöker få företaget att ändra sin marknadsföring”

– Vi försöker få Viggo mobil att ändra sin marknadsföring så den sker i enlighet med lagen. Lyckas vi inte med det så har vi möjlighet att vidta rättsliga åtgärder.

Viggo mobils företrädare skriver till Plus att man välkomnar tillsynen.

– I samtliga ärenden har kunden i både tal och skrift fått korrekt information.

Flera konsumenter berättar dock för Plus att de skrivit på sina avtal under pågående säljsamtal med Viggo mobil, vilket inte är tillåtet. Konsumenter har nämligen rätt till ett så kallat ”skäligt rådrum”, alltså tid att i lugn och ro sätta sig in i avtalet utan press från en närvarande säljare.

Otydlig avtalsinformation ger förlängd ångerrätt

Plus granskning visar även att Viggo mobil lämnat otydlig information om ångerrätten till flera kunder, något som enligt Telekområdgivarnas bedömning bör ge kunderna förlängd ångerrätt – från två veckor som är det normala – upp till ett år.

Viggo mobil håller dock inte med om att informationen skulle vara otydlig. De uppger även att de sökt men inte fått tillräcklig hjälp från Konsumentverket och Telekområdgivarna.

– Vi är ett ungt bolag som gjort mycket förändringar men har fortfarande mycket kvar att lära, skriver företaget till Plus.

– Vi är inte experter och har sökt hjälp men möts av kalla handen varje gång. De ställer gärna upp i media och kritiserar branschen men gör inte mycket för att jobba förebyggande med aktörerna.

Säljföretagets plikt att känna till regelverk

Konsumentverket och Telekområdgivarna slår dock ifrån sig kritiken.

– Det är alla företags skyldighet att känna till reglerna för bland annat marknadsföring, säger Niclas Ernebratt på Konsumentverket.  

– Vi träffade Viggo mobil, som tidigare hette Mobilizera, i ett möte för tre år sen med anledning av liknande problematik. Så de borde vara väl medvetna om vad som gäller. 

Även Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna, reagerar starkt på kritiken från Viggo.  

– Hela den här situationen handlar om att de inte följer våra uppföranderegler, som ju ÄR vårt förebyggande arbete.

Operatörens ansvar att återförsäljare sköter sig

– Det är Tre:s ansvar att deras återförsäljare följer reglerna, och vi för en dialog med Tre. Jag är hundra procent säker att Viggo mobil fått ta del av våra kommentarer om deras ångerrättsinformation tidigare, säger Grafström.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar telefonförsäljning

Mer i ämnet