Foto: Tilda Taubert/SVT

Kritiserad elmäklare svarar på kritiken kring fullmakter: ”Det är beklagligt”

Uppdaterad
Publicerad

KR Energiförvaltnings operativa chef Robert Majkut ger sin syn på hanteringen av fullmakter.

I Plus granskning av elbolag som använder sig av gamla fullmakter återkommer KR Energiförvaltning. Bolaget övertog fullmakter från Svensk Kraftrevision 2013, vilket många kunder senare upplevt bekymmer med. En av dem är bagaren Johannes Eder, ägare till bageri Brot i Stockholm, som känner sig vilseledd kring tecknandet av ofördelaktiga elavtal. 

– Jag har inte blivit tillfrågad om att vårt elavtal blivit flyttat, och det har blivit flyttat till något som är mycket sämre för oss. Ett mycket dyrare elavtal, säger Johannes Eder.

Plus granskar elbolag

KR Energiförvaltnings operativa chef Robert Majkut håller inte med om att något gått fel i fullmaktshanteringen i Johannes Eders fall. Han menar att hur de gamla avtalsvillkoren ska tolkas är en bedömningsfråga, till Svensk Kraftrevision och KR Energiförvaltnings fördel.  

– Kraftrevision beställde en tjänst hos KR Energiförvaltnings kunds räkning. Så Johannes har lämnat en generalfullmakt, en firmateckningsrätt. Brot har skrivit på någonting som ger Kraftrevision rätt att företräda i energifrågor. Jag tycker att ni är förda bakom ljuset av Brot tyvärr, säger Robert Majkut.  

”Måste få ärendet prövat”

Konsumenternas Energimarknadsbyrå som ger oberoende rådgivning till konsumenter och småföretagare har tittat på Johannes avtal. De bedömer att: ”överlåtelsen (eller den nya fullmakten med KR Energiförvaltning som tecknats av Svensk Kraftrevision 2013) inte har gjorts i överensstämmelse med fullmakten och avtalsvillkor. Det finns dock vissa frågetecken och en domstol skulle därför behöva pröva ärendet. KR Energiförvaltning/Nordisk Krafthandel måste få ärendet prövat av skiljeinstitut eller domstol innan kostnaderna drivs in.” 

”Ska se vad jag kan göra”  

Plus har fått in berättelser om människor som upplever att det är svårt att nå KR Energiförvaltning. Men Robert Majkut har en förklaring: 

– Jag har tyvärr legat på sjukhus ganska mycket i början på det här året. Men innan dess har det inte varit svårt. Jag upplever inte direkt några missade samtal. Är det det så ringer jag tillbaka, och så finns en webbplats som bevakas dagligen.  

Han beklagar att det finns missnöjda kunder.  

– Det känns jättetråkigt. Jag menar, vi hjälper kunder få tillbaka pengar som ligger dolda. Det känns jobbigt att de tycker att tjänsten är dålig. Jag ska se vad jag kan göra, men det är från kund till kund. Vissa kunder vill bara inte betala, de kunderna har jag svårt att känna sympati för.  

Vad ska ni göra för att kompensera dem som känner sig vilseledda, som Johannes till exempel?  

– Kompensera? Vi får väl höra med dem vad de är missnöjda med. 

– Johannes har väl känt sig lurad från starten. Han har ju rätt att säga upp avtalet. Han har fått tillbaks pengar för vår tjänst men inte velat betala.   

När du ser tillbaka, finns det någonting ni kunde gjort annorlunda?  

– Ja, inte tagit in honom som kund. Vi hade en överenskommelse. Själva avtalsvillkoren är en sida. Det är ganska lättillgängligt och man kan förvänta sig att en företagare kan läsa. Han skriver på hundratals sådana här avtal, så att han inte skulle förstå mitt är ju konstigt i så fall, säger Robert Majkut.  

Det är ju fler som är missnöjda med att gamla fullmakter har gått vidare till andra bolag, hur ser du på det? 

– Jag tycker att det är beklagligt. Jag vill ju ha nöjda kunder. Det är jobbigt för mig och för kunderna som är missnöjda. Det är beklagligt, säger Robert Majkut.

”Jag vill ha skriftlig bekräftelse”

Johannes Eder har bestridit allting som härstammar från den gamla fullmakten med Svensk Kraftrevision. Han kommenterar påståendet om att han inte skulle vilja betala för sig:

”Självklart betalar jag för elen jag förbrukat. Två villkor dock, jag betalar samma kostnad per kWh som (...) innan den ofrivilliga flytten till ett dyrare avtal. Jag vill ha skriftlig bekräftelse från hela det här gänget att vi inte har något som helst gällande avtal varken nu eller i framtiden och att de tydligt frånsäger sig rätten att flytta något avtal med den gamla fullmakten jag skrev på med det kursade företaget Svensk Kraftrevision.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar elbolag

Mer i ämnet