Lars-Göran Fredriksson är tacksam för att hans struliga bilhistoria till slut fick ett lyckligt slut. Foto: Privat/TT

Lars-Göran får tillbaka sina pengar – närmare två år efter bilaffären

Uppdaterad
Publicerad

SVT:s konsumentredaktion Plus granskningar av bilhandlare som struntar i att kompensera sina kunder har lett till förändring. Paret Fredriksson är två av de missnöjda bilköpare som efter många om och men har kompenserats.

Makarna Lars-Göran Fredriksson och Catharina Görling Fredriksson från Partille köpte sommaren 2017 en begagnad bil för nästan 90 000 kronor. Men ganska snart fick de problem med vindrutan.

De hamnade i tvist med bilhandlaren om vem som var ansvarig för felet och paret anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN beslutade till Lars-Görans och Catharinas fördel, men trots det betalade aldrig bilhandlaren ut de 7 589 kronorna som ARN rekommenderat.

Plus granskar bilproblem

Plus granskade bilhandlaren

Hösten 2018 granskade Plus flera bilhandlare som vid upprepade tillfällen struntat i att följa ARN:s beslut och det visade sig att handlaren som paret Fredriksson köpt sin bil av var en av dem.

Plusredaktionen sökte då företaget för en kommentar men de gick då inte att nå. I mars 2019, när Plus gör ytterligare en uppföljning, får redaktionen till slut kontakt med företaget.

Kompenseras – till slut

En representant för företaget, som uppger att han nyligen anställts för att få ordning på problemen inom firman, säger till Plus att han omedelbart ska betala ut pengarna till både paret Fredriksson och flera andra kunder som fått rätt hos ARN. Ett telefonsamtal till Lars-Göran visar att så också gjordes.

– Det var oväntat efter så här lång tid, men det känns ju jättebra!

– Tack för att ni arbetar så ihärdigt med konsumentfrågor. Inte bara att ni genererar resultat i enskilda fall, ni är ju med och påverkar opinionen så att beslutsfattare påverkas i en för samhället positiv inriktning, säger Lars-Göran till Plusredaktionen.

I flera andra fall bland de granskade bilhandlarna har kunderna också till slut kompenserats.

Här kan du ta del av hela granskningen av bilköp som gått snett

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

ARN är en myndighet som gör kostnadsfria juridiska bedömningar av tvister mellan konsumenter och företag. Deras beslut är rekommendationer, och om ett företag väljer att inte följa en sådan rekommendation måste konsumenten vända sig till en domstol för att kunna få fram ett tvingande beslut.

Alla bilhandlare som är medlemmar i Motorbranschens riksförbund förbinder sig att följa ARN:s beslut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet