Tre-kunderna Christian Simonsberg och Daniel Eriksson undrar hur operatören kan ”släppa lös hyenorna” på sina kunder. Foto: SVT/Privat

Mobilkunder fick chockfakturor – trots löften om gratisprylar och billigare abonnemang

Uppdaterad
Publicerad

Ogiltig avtalsskrivning och löften om billigare abonnemang samt ”gåvor” som visar sig kosta tusentals kronor. SVT:s konsumentredaktion Plus har haft kontakt med ett femtontal kunder som alla känner sig lurade av samma underleverantör till teleoperatören Tre.

– Jag tycker det är bedrövligt att de väljer att jobba med ett företag som sysslar med bedrägerier, säger Tre-kunden Daniel Eriksson i Dals Långed.  

– Det finns inget annat att kalla det. Det de säger i telefon ser ut på ett vis, men i verkligheten är det något helt annat.

Plus granskar telefonförsäljning

”Gåvorna” visade sig kosta tusentals kronor

Daniel berättar att hans familj i januari blev uppringd av en säljare som de uppfattade ringde från familjens befintliga teleoperatör Tre. Daniel säger att säljaren lovade honom billigare surf och erbjöd gratis högtalare och hörlurar till hela familjen eftersom de varit kunder länge.

– Jag frågade säkert tio gånger om de verkligen var gratis, och han sa ”ja, det är en gåva”.

Men när fakturan kom visade det sig att abonnemanget – tvärtemot löftena – blivit dyrare, och att teknikprylarna skulle kosta familjen sammanlagt 14 400 kronor, spritt över 24 månader.

Stora likheter i kundernas berättelser

En kort inspelning från slutet av säljsamtalen visar att säljaren nämnt företagets namn och summan för de nya abonnemang som familjen ingått, vilket även framgår i avtalet. Men hur denna summa relaterar till familjens totala månadskostnad hos Tre är inte helt lätt att utläsa från fakturorna.

Daniels familj lyckades efter en hel del strul till slut häva köpet av teknikprylarna, och Tre och underleverantören Viggo mobil beklagar att kunder känner sig lurade och lovar vidta åtgärder så att detta inte upprepas. Viggo mobil menar dock att bara ett fåtal kunder är missnöjda och att kunderna också har ett ansvar att ta till sig den information som ges.  

Men familjen Eriksson är långtifrån ensam om att känna sig lurad. Ett femtontal Tre-kunder har berättat nästan identiska historier för SVT:s konsumentredaktion Plus, som granskar problem kring mobilabonnemang.

Krävdes på tusentals kronor för öppnade förpackningar

Tre personer hävdar dessutom att de uppmanats att signera sina avtal under pågående säljsamtal, något som inte är tillåtet. En av dem är Christian Simonsberg i Göteborg, som precis som Daniel Eriksson säger att han lovades billigare abonnemang och gratis teknikprylar. 

– Sakerna kom redan efter tre dagar och jag hann packa upp och slänga förpackningarna eftersom jag trodde det var en present. Sedan när räkningarna kom blev det fan så mycket dyrare.  

Men Christian Simonsberg tog strid och Tre lovade sänka månadskostnaden igen mot att han returnerade teknikprylarna till underleverantören.  

– Då får jag en räkning på 2 700 kronor för att jag inte skickat med originalförpackningarna. Och jag bråkade både med underleverantören och Tre, men de hänvisar till kontraktet som jag tyvärr skrev på.  

Tre bekräftar flera fall av ogiltig avtalsskrivning

Christian Simonsberg säger att han självklart är upprörd över de ökade kostnaderna, men framförallt känner han sig kränkt och lurad av Tre, där han varit trogen kund i många år.

Tre har efter Plus granskning bekräftat och beklagat Christians ogiltiga avtalsskrivning och lovat både honom och ytterligare två kunder ersättning på liknande grunder.

Plus granskning visar även att den ångerrättsinformation som följt med både Daniels och Christians avtal varit bristfällig, något som Telekområdgivarna menar bör ge kunderna rätt till förlängd ångerrätt i upp till ett år, en bedömning som Tre säger sig dela.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar telefonförsäljning

Mer i ämnet