Malin Sandman från Boden köpte en begagnad bil som fick motorhaveri efter tre mil. Fyra månader senare har hon inte fått tillbaka bilen och inte heller fått häva bilköpet. Foto: Privat

Malin Sandmans bilmotor rasade – tre mil efter köpet

Uppdaterad
Publicerad

Malin Sandmans nyinköpta bil fick motorhaveri på väg hem från bilförsäljaren Auto Event Norr AB i Luleå. Företaget kom och hämtade bilen, men fyra månader senare har Malin varken fått häva köpet eller fått bilen lagad. 

– Det känns som om Auto Event Norr AB har stulit 16 000 kronor av mig, säger hon. 

Uppdatering: Sedan den här artikelns publicering har Allmänna reklamationsnämnden gjort bedömningen att företaget bör betala tillbaka pengarna till Malin.

LÄS MER: Får rätt i ARN – Bilföretaget vägrar betala tillbaka

Tack vare egna kontakter vet Malin Sandman att hennes bil står utanför en fristående bilmekaniker i Luleå sedan december 2016.      

Bilen var en begagnad Renault som enligt mätarställningen hade gått drygt 15 000 mil. Tre mil från bilhandlaren – alltså direkt efter köpet – stannade bilen plötsligt och gick inte att starta igen. Malins pappa Rolf kontaktade företaget, som gick med på att hämta bilen och undersöka varför bilen hade stannat.

Vill häva köpet

Dagen efter berättade försäljaren, som också är styrelseledamot i Auto Event Norr AB, att motorn var så förstörd att den måste bytas ut. Han erbjöd att byta ut motorn mot en annan begagnad motor som hade gått 22 000 mil, men Malin Sandman tackade nej.

– Vi kan inte acceptera en motor som har gått 7000 mil längre än ursprungsmotorn. Vi borde ha rätt att få en likvärdig eller bättre motor, säger hon. 

Den 17 november, två dagar efter köpet, skickade Malin Sandmans pappa ett mejl till Auto Event Norr AB, där han skrev att Malin ville häva köpet. De skickade samtidigt förslag på tre andra begagnade motorer som skulle kunna ersätta den totalhavererade motorn i bilen. 

Företaget svarade inte på något av mejlen, och när pappan ringde till försäljaren igen ville han vänta med att svara tills han hade pratat med sin kollega.

”Ingen garanti”

Efter flera förnyade kontakter med Auto Event Norr AB, där kollegan lovat att företaget med 90 procents säkerhet skulle få Renault att byta ut motorn, fick Malin Sandman ett sms:

”Vad gäller garantier på en begagnad bil årsmodell 2002 på 15 000 mil som ni har köpt för 16 000 kronor så är det ingen garanti på dessa fordon vad gäller motor och drivlina! Sedan om dom fungerar en dag eller 30 dagar saknar betydelse för ingen garanti är ingen garanti!” 

I sms:et står också att företaget kan tänka sig att stå för 50 procent av kostnaden för byte av motor hos mekaniker, det vill säga 5000-6000 kronor.

Det var det sista livstecknet från Auto Event Norr AB, enligt Malin Sandman. När hon ringer till försäljarna så lägger de på luren så fort de hör att det är hon som ringer.

Fyra månader senare har hon inte fått bilen lagad och hon har fortfarande inte fått häva köpet.

LÄS MER: Det gäller när du köper begagnad bil

Har du besökt företaget fysiskt efter bilköpet? 

– Nej, jag vill endast ha skriftlig kontakt med Auto Event Norr AB. Jag vill kunna bevisa vad som är sagt och inte sagt, säger hon.

Pappa Rolf anmälde bilköpet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) den 2 december, som just nu håller på att utreda ärendet.

Plus har kontaktat Auto Event Norr AB, som hävdar att Malin fick ett kraftigt rabatterat pris utan garantier när hon köpte bilen.

Plus har frågat företaget om Malin Sandman inte borde ha rätt att häva köpet med stöd av Konsumentköplagen. Den frågan har företaget inte besvarat.

Fotnot

Förutom Auto Event Norr AB står även ett annat företagsnamn i anmälan till ARN. Mejladressen går till det andra företaget. 

Ägaren till det andra företaget har hört av sig till Plus. Han säger att han är ny ägare sedan början av februari, och att han inte har något att göra med Malin Sandmans bilaffär.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.