SVT:s konsumentredaktion Plus berättar om Sebastian Berglins datorköp. Elgiganten anklagar honom för att ha förstört datorn, trots att han nekar till att ha gjort något fel.
Plusredaktionen tar dator till Per-Erik Olsson, expert på HP-datorer. Det första han gjorde var att titta på utsidan på datorn. Han leatde efter tecken på att datorn tappats eller skadats på annat sätt.
– Den ser jättefin ut, säger han. Om man ryckt i sladden så att den skadats så syns det oftast på utsidan, att det är små sprickor eller så.
Dock ser han att själva laddaren, eller piggen i den som ska sitta helt och hållet i mitten, är lite sned.
– Här ser det ut som att det inte blir någon kontakt, den går inte in ordentligt.
Per-Erik Olsson provar en annan HP-laddare, som går in direkt och sitter som den ska.
– Det är så här det ska se ut, säger han. Nu laddar den. Det här borde en auktoriserad verkstad ha sett.
”Inte kundens fel”
Per-Erik Olsson öppnar inte datorn, för trots att han är certifierad HP-reparatör så är han inte auktoriserad av Elgiganten. Skulle han ha skruvat upp datorn skulle garantin förbrukas direkt. Men han tycker ändå att han kan säga att det inte är kunden, i det här fallet Sebastian, som gjort något med datorn så att den skadats.
– Nä, det tror jag inte. Man kan ju bara sätta i den här laddaren på ett sätt, och den ska sitta så tight i hålet så att vrida på den går inte heller. Så en ny laddare för 350 kronor räcker för att kunden ska kunna använda datorn.