Krister Jansson och Anna Karin Bretan är två av alla som tipsat Plus om oseriösa telefonförsäljare. Foto: Privat

Nya blufftrenden: falska säljare vill ”hjälpa” kunder ur abonnemangsknipa

Uppdaterad
Publicerad

Säljare raggar kunder genom att påstå att de fått i uppdrag att “röja upp” efter andra, oseriösa aktörer. Resultatet: mobilkunder som redan har höga månadskostnader luras ännu en gång.

– Man skäms ju att man är så jäkla korkad att man gått på det här, säger en kvinna hört av sig till SVT:s konsumentredaktion Plus, och som inte vill skylta med sitt namn. 

Hon tycker situationen är pinsam, men är långt ifrån ensam om sin berättelse. Redan i våras berättade Plusredaktionen om flera kunder som känt sig lurade av Viggo mobil, ett säljföretag som då samarbetade med teleoperatören Tre. 

Plus granskar telefonförsäljning

Problem med otydliga säljsamtal fortsätter 

Efter Plus granskning och en egen utredning i frågan beslöt sig Tre för att bryta samarbetet med företaget, som senare gick i konkurs. Men berättelserna om säljare som utlovar sänkta abonnemangskostnader och gratisprylar, utan att kunden i slutändan får detta, har fortsatt strömma in till Plusredaktionen. Ofta kommer berättelserna från personer som tidigare ingått avtal med Viggo mobil. 

Kunder lovas billigare abonnemang men får prylar de inte beställt 

Ann Katrine Bretan i Göteborg  är en av alla som hört av sig och känner sig lurad.  

– Försäljaren sa att han fått i uppgift att röja upp efter Viggo mobil och kunde erbjuda mig 200 kronor lägre månadskostnad. Sedan skulle jag signera digitalt.  

– Jag kände mig misstänksam hela tiden men det gick väldigt fort och han var väldigt på.  

Efter samtalet fick Ann Katrine ett mail.  

– Då ligger det en order på 14 000 kronor på saker som säljaren överhuvudtaget inte nämnt i samtalet. Då blev jag ju rätt chockad. 

Ebjuds “förmånlig” avbetalningsplan 

Utöver sänkta abonnemangskostnader och gåvor så händer det även att de uppringda personerna erbjuds en förmånlig avbetalningsplan för att snabbare bli av med de höga månadskostnader som tidigare säljare lurat på dem. 

– Jag frågade tre gånger om han verkligen ringde från min befintliga operatör, och han sa ja alla gånger. Då tror man ju på det, säger Krister Jansson från Guldsmedshyttan.  

– Det huvudsakliga försäljningsargumentet var att jag skulle få ner kostnaden på mitt befintliga abonnemang, och så skulle jag få några gratis gåvor.  

“Det känns inge vidare” 

Ann Katrine Bretan upptäckte felet i tid och lyckades ångra sitt köp. Krister Jansson däremot betalar fortfarande för prylar, som i säljsamtalet påstods vara gratis, enligt Krister.  

– Det är små hörlurar, högtalare, smart watch och en powerbank, som kommer kosta mig uppemot 35 – 40 000 kronor i slutändan.  

– Det känns inge vidare.

Har du varit med om något liknande? Tipsa gärna Plus!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar telefonförsäljning

Mer i ämnet