Ogiltig fullmakt bytte Mikaels elavtal: ”De har gett sig på fel gubbe”

Uppdaterad
Publicerad

Ett åtta år gammalt avtal från 2011 gav Mikael Bergkvist plötsligt mycket dyrare elräkningar, från ett nytt elbolag – utan hans godkännande.

År 2011 sålde Mikael Bergkvist från Grillby i Enköpings kommun den lilla bondgård han ägt tillsammans med sin far. Mikael blev kontaktad av företaget Svensk Kraftrevision som erbjöd sig att kolla om Mikael betalat för mycket i elskatt.

Mikael accepterade avtalet och skrev samtidigt på en fullmakt som gav Svensk Kraftrevision rätt att företräda Mikael i alla energifrågor. Han fick tillbaka några tusenlappar. 

Plus granskar elbolag

– Sen hörde jag inget mer, säger Mikael Bergkvist.

Oönskat avtal – dubbelt så dyrt

Åtta år senare, i december 2018, fick Mikael en räkning från bolaget Nordisk Krafthandel där de informerade om att de övertagit Mikaels nuvarande elavtal med Vattenfall i hans privatbostad. Räkningen var dessutom saltad till det dubbla: 1 200 kronor för december.  

– Jag blev förbannad och ringde upp och frågade vad de håller på med och bestred fakturan och återkallade fullmakten, berättar Mikael. 

Gått i konkurs 

Då fick han veta att Svensk Kraftrevision gick i konkurs 2017. En jurist bekräftade för Mikael att den gamla fullmakten från 2011 inte längre var giltig. Mikael hade behövt godkänna att fullmakten vandrade vidare till ett nytt bolag, KR Energiförvaltning, men det har han aldrig gjort. 

Trots detta fick Mikael i februari 2019 ett brev från ännu ett nytt bolag, Axilia AB, som informerade om att de övertagit Mikael som kund, med 36 månaders uppsägningstid.  

– Det är tjuv och rackarspel på hög nivå, säger Mikael Bergkvist. 

Erbjöds nytt avtal till högre pris 

Mikael bestred avtalet från Axilia och kontaktade Vattenfall där han haft sitt elavtal länge. Han ville ha tillbaka det elavtal han haft med dem, på 41 öre/kWh. Men det fick han inte, Vattenfall erbjöd istället ett nytt avtal på 57 öre/kWh. Mikael känner sig sviken som kund åt alla håll.

– Jag har varit väldigt frustrerad. Jag tycker att det är förjävligt att de kan få hålla på såhär. Det som retar mig är att hur kan de överta ett avtal som jag har med Vattenfall? Jag tycker det är dåligt av Vattenfall också, de tjänar ju pengar på mig.  

Vattenfall kunde inte neka fullmakten

Vattenfall beklagar Mikaels situation. I ett mejl till Plus skriver de att det finns ”aktörer i alla branscher som inte agerar på ett korrekt sätt”. De skriver också att de har följt sina rutiner: ”Givet att kriterierna för vår kontroll uppfylls så kan vi inte neka fullmakten”. 

Men Mikael får inte tillbaka sitt gamla pris.

Vattenfall: ”I det här fallet har vi tolkat det som att Mikael har gjort ett aktivt val att byta elleverantör och vi har sedan försökt nå honom ett flertal gånger utan framgång. När han sedan väljer att komma tillbaka till oss som kund så har vi erbjudit honom det aktuella priset vid den tidpunkten.

Anledningen till prisökningen i det här fallet är att priserna på elmarknaden har gått upp. Vi kan därför inte erbjuda samma pris som har varit giltigt för ett avtal som har tecknats vid ett tidigare tillfälle.”

”De har gett sig på fel gubbe”

Plus har sökt KR Energiförvaltning utan resultat. I ett mejl till Plus skriver Axilia att de tillsatt en extern utredning, men också att Mikael inte är kund hos dem. Nordisk krafthandel meddelar att de har brustit i sin hantering av fullmakter.

Mikael Bergkvist har lagt mycket kraft och energi på att bestrida och mejla till alla företag, men tänker inte ge sig. 

– De har gett sig på fel gubbe, säger han.

Har du råkat ut för något märkligt med ditt elavtal? Tipsa Plus reporter – och följ den pågående granskningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar elbolag

Mer i ämnet