Sebastian Berglin får medhåll från flera Plustipsare. Foto: SVT

Plustittarna känner igen sig i Sebastians datorstrul

Uppdaterad
Publicerad

Flera tittare har hört av sig efter Plus inslag och artiklar om Sebastian Berglin och hans svårigheter med att ladda sin nyköpta dator.

Sebastian Berglin i Umeå köpte en dator på Elgiganten i december 2018, och efter mindre än två månader märkte han att laddningssladden inte gick att få in hela vägen, vilket gjorde att datorn tog väldigt lång tid att ladda.

Oddbjörn Ejven i Strängnäs är en av flera tittare som hört av sig till Plusredaktionen. Han hade precis samma problem som Sebastian, och med samma typ av dator, en laptop HP Pavillion.

Oddbjörn upptäckte efter bara några veckor att datorn inte laddade, och att kontakten inte satt i ordentligt. Precis som i Sebastians fall såg Oddbjörn att den lilla piggen i mitten av laddaren satt snett, men han lämnade inte in datorn, utan rätade ut piggen själv med små verktyg.

”Vek konstruktion”

Efter det har det fungerat att ladda datorn, skriver Oddbjörn, men han är alltid försiktig när han sätter i laddaren, eftersom den verkar vara vek i konstruktionen och lätt att skada, även vid helt normal användning.

– Detta borde vara bekant för HP sedan länge. Sannolikt har många användare av denna PC råkat ut för problemet, säger Oddbjörn Ejven.

”Lätt att fixa”

Bert-Inge Andersson i Genarp skriver att han jobbade som data/serviceansvarig på en gymnasieskola i Lund och stötte på samma sak vid ungefär 25 tillfällen.

– Det är ett ganska vanligt problem. Det går lätt att fixa med en mycket liten skruvmejsel, skriver Bert-Inge Andersson.

På Elgiganten vidhåller man att felet beror på att Sebastian varit oaktsam med datorn, och att det kostar runt 2 000 kronor att laga den. De säger vidare att de avråder från att använda en defekt dator, och att det alltså inte räcker att köpa en ny laddare, eftersom felet sitter inuti datorn.

Inget vanligt fel enligt HP

Enligt HP har företaget inte hört om någon generell kritik gällande laddning av deras Paviliondatorer.

– Vi har sålt bärbara Paviliondatorer i många år och i stora antal, så om några kunder hört av sig så går det inte att dra några slutsatser om fabrikationsfel av det antal som hört av sig till er, säger Staffan Sjöberg, produktchef på HP.

– Vi tar självklart detta på största allvar. Vi uppmanar även alla konsumenter som upplever problem med sin dator att vända sig direkt till sin återförsäljare eller till vår support.

Får nu hjälp

Sebastian Berglin berättar att han sedan inslaget sändes i Plus haft kontakt med HP som verkar vilja lösa hans problem på ett bra sätt. Det som nu återstår är att skicka datorn till HPs egen verkstad.

Den dator Sebastian köpte på Elgiganten på mellandagsrean laddar nu som den ska, efter att han köpt en ny laddare för 350 kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.