– Det är inte schysst! Jag vänder mig till en bilfirma för första gången i mitt liv för att göra en trygg och säker affär. Men här känns det ju som det blivit precis tvärtom, säger Johan Gutenberg i Söderköping till SVT:s konsumentredaktion Plus.
I september 2016 hittade Johan Gutenberg en begagnad bil som skulle fungera för att skjutsa familjens son med speciella behov.
Men då det bara fanns två stämplar i serviceboken sedan 2008 kom Johan och Kamux, firman som sålde bilen, överens om att den skulle besiktas och sen genomgå en bildiagnos innan avtal skrevs, berättar Johan. Och enligt köpeavtalet ska Kamux stå för “eventuella fel vid diagnosen”.
Bilen började rycka
Bildiagnosen visade bara på några yttre skador men drygt en månad efter köpet börjar bilen rycka och bilen måste startas om för att kunna köras vidare. Johan kör bilen till verkstad som får upp en felkod gällande turbon. Dessutom märker mekanikern att bromsskivorna är så rostiga att de behöver bytas omgående.
Så Johan kontaktar Kamux för att få ersättning för bromsbytet, eftersom bilen enligt avtalet skulle genomgått en bildiagnos där bromsskicket borde upptäckts. Johan låter också göra en ny bildiagnos hos Svensk bilprovning.
– Och de hittar ännu fler fel på bilen. En massa punkter under exteriört skick, tekniskt skick och driftsäkerhet och elektroniska felkoder.
I samma veva får Johan kontakt med bilens två tidigare ägare, som berättar att de haft samma motorproblem som Johan. Trots flera reparationsförsök har problemet kvarstått och båda tidigare ägare har till slut fått häva köpet.
Bara delvis rätt i ARN
Efter en del strul går Kamux med på att köpa tillbaks bilen till inköpspris. Men Johan har redan gjort utlägg på bilen, bland annat för broms- och kamremsbyte, vilket han menar höjt värdet och som han därför vill få ersättning för. Men Kamux säger nej.
Johan anmäler ärendet till Allmänna reklamationsnämnden som ger honom delvis rätt. Kamux ska stå för reparation av alla elektroniska felkoder, till exempel turbofelet, som framkom i Johans bildiagnos. Resten av Johans krav får avslag, eller ingen kommentar, något som gör Johan besviken.
– Och jag är ju varken jurist eller advokat utan jag har ju bara försökt å förklara min historia. Att det kan inte vara rätt att sälja bilar om och om igen och veta att det är fel på dom, säger Johan till Plus.
LÄS MER: Så svarar Kamux på kritiken