Karolin Kühn är juridisk rådgivare på Konsument Europa. Foto: Konsumentverket/Sara Wallin SVT

Reseanmälningarna ökar – försenat flyg irriterar flest

Uppdaterad
Publicerad

De senaste tre åren har allt fler konsumenter klagat på och anmält resebekymmer till både ARN, Konsument Europa och KO.

– Vi kan se en markant ökning av klagomål på framförallt flygresor. Det vanligaste problemet är försenat flyg, säger Karolin Kühn, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Hon menar att det inte finns en enkel förklaring till varför klagomålen blir fler just när det kommer till flygresor.  

– Det är inte alltid så att flygbolagen agerar fel, även om konsumenten många gånger måste kämpa för sina rättigheter. Det kan vara så att det helt enkelt händer fler saker som påverkar, säger Karolin Kühn. 

Plus granskar struliga resor

I vissa fall kan det vara nyckfullt väder med många stormar och översvämningar som ställt till det för flygbolagen, i andra fall kanske villkoren för resenärerna faktiskt försämrats. Det kan också vara så att konsumenterna blivit mer upplysta om hur de kan klaga. Dessutom ökar flygtrafiken.  

Transportstyrelsens statistik för det tredje kvartalet 2018 visar att passagerarantalet på de svenska flygplatserna ökade med 0,3 procent jämfört med samma period förra året. Inrikestrafiken minskar något medan utlandstrafiken fortsätter att öka.

Rätt till kompensation

Den vanligaste funderingen rese-klagaren har är vad man kan kräva av flygbolagen när trassel uppstår. Många känner inte till den schablonkompensation man kan få vid försenat flyg.  

–  Blir du ombokad och kvar till dagen efter måste flygbolaget stå för övernattning på hotell och ge transport till och från hotellet. Det är det många som inte vet, säger Karolin Kühn.  

Ordna inte med en egen resa innan du hört flygbolagets förslag på lösning. 

– Det är superviktigt att höra av sig till flygbolaget först. Det har hänt att konsumenter begär tillbaka biljettpriset, sedan bokar en egen resa med ett annat bolag som visar sig dyrare, och kommer tillbaka för att begära tillbaka kostnaderna för den nya biljetten. Men då har man inte rätt till det.  

Res med ett bolag hela vägen

Ett bra tips är åka hela vägen mellan destinationerna A-B-C med ett och samma bolag om det går, så att du får en så kallad genomgående biljett. Har du köpt enkelbiljetter mellan olika destinationer kan det bli problem.   

– Det är viktigt att kolla att resan hänger ihop. Vissa billigare flygbolag flyger bara mellan destination A och B och aldrig A-B-C, säger Karolin Kühn.  

Utan genomgående biljett tillämpas inte flygförordningen, och då är det flygbolagets villkor som avgör.  

– Det ligger ett stort ansvar på konsumenten att kolla avtalsvillkoren, säger Karolin Kühn.

Flygkalkylator till hjälp

Ett redskap som kan underlätta för resekonsumenten är flygkalkylatorn som Konsument Europa publicerade i januari i år. Där kan du kan fylla i all information om din resa, och få en uträkning av vilka rättigheter du har beroende på de uppgifter du fyllt i. 

– Det är ett jättebra verktyg. Du kan även se hur du kontaktar flygbolaget, för det är inte alltid så enkelt, säger Karolin Kühn.  

Antalet anmälningar och klagomål (gäller första halvåret 2016-2018)

Antalet rese-anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN):

2016: 1248

2017: 1579

2018: 1952

Antalet anmälningar till Konsumentverket (KO):

Reguljärt flyg

2016: 264

2017: 232

2018: 278

Paketresa

2016: 22

2017: 30

2018: 136

Antalet klagomål inkomna till Hallå Konsument och Konsument Europa:

Flygresa

2016: 1882

2017: 2068

2018: 3157

Paketresa

2016: 463

2017: 544

2018: 600

Källa: Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar struliga resor

Mer i ämnet