• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Norrtälje i Stockholms län. Det brinner i en butiksbyggnad på Estunavägen i Norrtälje. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Stockholm. Läs mer

“Det är irriterande att resesajten inte vill följa lagen” säger Rasmus Kovács till Plusredaktionen. Foto: Privat/TT/SVT (Video)

Resesajten höjde priset på Rasmus Cypernresa dagen efter köpet

Publicerad

Efter att Rasmus Kovács köpt en flygresa inklusive hotell höjde resesajten priset för hotellrummet med 710 kronor. Rasmus kände sig tvingad att betala det nya priset eftersom sajten inte ville betala tillbaka pengarna för flygresan om han valde att avboka hotellet. Men trots att en ny lag om paketresor kan ge Rasmus rätt att få hela summan tillbaka vill inte resesajten betala tillbaka pengarna.

I september surfade Helsingborgsbon Rasmus Kovács, 18, och hans flickvän in på Flygstolen.se för att köpa en resa till Cypern. På sajten hittade de en flygresa tur och retur, inklusive hotell, som de tyckte såg bra ut, så de slog till.

Nästa dag fick Rasmus ett mejl från företaget där det stod att hotellrummet skulle bli 710 kronor dyrare. Rasmus fick då välja mellan att betala extrakostnaden eller att få pengarna tillbaka för hotellet, men inte för flygresan.

– Efteråt kände jag mig både lurad och besviken, och jag undrade om de verkligen får göra så här, säger Rasmus Kovács till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Flygstolen.se: ”Inte en paketresa”

Rasmus kontaktade en konsumentvägledare som berättade att ett företag inte alls får hantera en resebokning på detta sätt. Rasmus tog då kontakt med Flygstolen.se, som hävdade att bokningen inte utgjort en paketresa och att de därför inte är skyldiga att betala tillbaka pengarna.

I ett mejl till Plusredaktionen skriver Flygstolen.se att Rasmus läst och godkänt företagets villkor innan han klickade på sin beställning och i dessa villkor står det att företaget reserverar sig för det tillfälle då hotellbokningen inte blir bekräftad av leverantören. Flygstolen förbehåller sig också rätten att inom 24 timmar kontakta kunden med hotellalternativ eller eventuell återbetalning.

Flygstolen skriver också ”...att vi även informerar om att vi inte säljer några paketresor utan endast sammanlänkade researrangemang”. Företaget menar därför att Rasmus resa inte omfattas av paketreselagen.

Ny lag: Fler resor räknas som paketresor

Men enligt en ny lag om paketresor som trädde i kraft i augusti i år ska en resebokning alltid räknas som en paketresa om du köper flera resetjänster från ett och samma företag vid ett och samma tillfälle.

– Enligt den nya lagen gäller det även om man själv plockar ihop en resa, säger Matilda Norrman, jurist hos Konsumentverket.

– Villkor som är till nackdel för konsumenten enligt lagen gäller inte. Man kan inte avtala bort konsumentens rättigheter.

Har du eller någon du känner råkat ut för något liknande? Plusredaktionen behöver din hjälp för att granska svenska konsumenters struliga resor och semesterbekymmer.

Här kan du skicka in ditt tips – och följa den pågående granskningen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar struliga resor

Mer i ämnet