Resandet minskar, men klagomålen ökar. Foto: TT

Resor vanligaste klagomålet

Publicerad

Utlandsresandet har minskat under 2018 jämfört med 2017, enligt Resebarometern. Ändå har antalet ärenden hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) ökat gällande just resor, som utgör den största kategorin av klagomål.

SVT:s konsumentredaktion Plus har under en längre tid granskat resor som gått snett. Men det är inte bara i redaktionens mejlkorg som missnöjet märkts av.

Under 2018 inkom cirka 4 100 reseärenden till ARN, vilket är en ökning på över 700 anmälningar jämfört med året innan.

Plus granskar struliga resor

Enligt Helen Eriksson, presskontakt på ARN, kan den ökningen bero på att det nu finns en skyldighet från reseföretagens sida att informera resenärer om rätten att få sina fall prövade. Hon menar även att det finns en större medvetenhet hos konsumenterna idag än tidigare.

Oftast följer företagen besluten

Men även om hon ser en ökning i klagomålsärenden så finns det ljuspunkter.

– Det är glädjande att företagen också väljer att följa våra beslut i större utsträckning, säger Helen Eriksson.

I nästan nio av tio fall har företagen följt ARN:s beslut som tagits till fördel för konsumenten. Allmänna Reklamationsnämndens beslut är inte tvingande utan rekommenderande.

Följ hela Plus granskning av struliga resor här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar struliga resor

Mer i ämnet