Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur byrån svarade på frågor om stämningarna mot kunderna förra gången Plus granskade dem. Foto: SVT

Rive juridiska byrå har stämt över 100 av sina egna klienter

Uppdaterad
Publicerad

Trots långvarig kritik och en dom som skulle sätta stopp för otydlig prissättning så stämmer Rive juridiska byrå återkommande sina kunder i tvister som rör just priset. Bara sedan årsskiftet har man stämt över 30 klienter.

Uppdatering: Efter den här artikelns publicering har Rive försatts i konkurs. I de kundtvister som fortfarande pågår så kommer man se över om kraven är befogade innan någon stämning drivs vidare, enligt Rives konkursförvaltare.

Rive juridiska byrå erbjuder juridisk hjälp till människor som fått problem med sin arbetsgivare. Ofta menar de drabbade att de fått sparken på felaktig grund. Men istället för att få hjälp under en kämpig tid i livet har hundratals Rive-klienter hamnat i tvist med juristerna de anlitat.

Plus granskar juridiska tjänster

Plusredaktionen, som länge granskat juristbyrån, har sedan 2019 fått över hundra tips från förtvivlade kunder om byrån, som av en kommunal konsumentvägledare beskrivs som “ökänd inom konsument-Sverige”.

Även hos Konsumentverket är företaget välkänt.

– Ingen annan jurist- eller advokatbyrå har fått i närheten av lika många anmälningar som Rive, säger Daniel Eliasson, jurist vid Konsumentverket.

Otydlig prissättning

De allra flesta kundberättelserna handlar om att man inte anser sig ha fått tillräcklig tydlig prisinformation, och Plus har tidigare rapporterat om hur byrån tog betalt för juristernas privatplansresor, utan att tydligt informera kunderna om detta i förväg.

2020 förbjöd Patent- och marknadsdomstolen företaget att kräva betalt för resor på det viset. Byrån förbjöds också att fortsätta med sin otydliga prisinformation.

Byrån uppger att man tagit till sig av kritiken och att alla kunder numera får tydlig prisinformation både muntligt och skriftligt innan uppdraget påbörjas. Kunderna ges även en skriftlig prisgaranti.

Stämmer sina egna kunder

Men trots det har företaget fortsatt tvista om pris med sina klienter i ökande takt. Bara i år har tingsrätterna registrerat minst 32 stämningsansökningar, och sedan byråns start 2012 har minst 110 kunder stämts. Ofta handlar tvisterna om att kunderna chockats av fakturor på uppemot 50 000 kronor kort tid efter den första kontakten.

– Precis som för alla företag finns det klienter som varken vill eller kan betala. Vi som jurister har förmodligen i praktiken enklare att utnyttja de rättsmedel som staten ställt till förfogande, sa Rives jurist Henric Einarsson till Plus 2019.

Juristbyrån har vid upprepade tillfällen struntat i att kompensera sina kunder när Allmänna reklamationsnämnden rekommenderat detta. Detta trots att myndigheten finns till för att kostnadsfritt avgöra konsumenttvister så att saken slipper gå till domstol.

Så många har klagat

Rive juridiska byrå är det enda företag som erbjuder juridiska tjänster som i en större utsträckning ådragit sig klagomål till Konsumentverket och kommunernas konsumentvägledare.

Inkomna klagomål och anmälningar:

  • 2019: 139
  • 2020: 142
  • 2021: 47 (januari – februari)

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar juridiska tjänster

Mer i ämnet