Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad får Plus för svar på sina frågor? Se själv! Foto: SVT

Rive juridiska byrå: ”Majoriteten av våra klienter är väldigt nöjda”

Uppdaterad
Publicerad

Ett fåtal klienter kan ha svårt att förstå hur stor juridisk arbetsinsats deras fall krävt, men de allra flesta kunder är nöjda. Det uppger Rive juridiska byrå, när de besvarar kritiken om att de stämt ett stort antal av sina egna klienter när dessa ifrågasatt företagets fakturor.

Uppdatering: Efter den här artikelns publicering har Rive försatts i konkurs. Rives moderbolag fortsätter dock med en snarlik verksamhet.

Byrån dömdes sommaren 2020 i Patent- och marknadsdomstolen för otydlig prissättning, och uppger att man tagit till sig av kritiken och blivit mycket tydligare mot sina kunder sedan dess.  

Plus granskar juridiska tjänster

– Därför får alla, utöver mycket tydlig och detaljerad muntlig information, även en skriftlig prisinformation och prisgaranti för hela ärendet innan förhandlingsuppdraget påbörjas,  skriver byrån till Plusredaktionen

”Ett fåtal klienter har svårt att förstå”

Mejlet är endast undertecknat “Administrationen”, så vem som svarar är oklart. Administrationen skriver vidare att: 

– Ett fåtal klienter har dock svårt att förstå att juristen arbetar med ärendet som beställts efter det inledande klientmötet om två timmar och att detta ihop med efterföljande arbete om 13 timmar kan generera en faktura om 15 timmar.  

Plusredaktionen insisterar upprepade gånger på en intervju med byrån utan framgång. Plus frågar även vem som svarar från Administrationen, men utan resultat. 

Svarar – men säger sig sakna mandat

Kort efter att Plus skickat sitt första mejl till byrån blir dock reportern uppringd av Richard Olsson, som var strategisk chef på byrån när Plusredaktionen senast granskade den 2019.  

Olsson svarar på en rad frågor men betonar samtidigt att han inte kan uttala sig för byrån eftersom han alldeles nyligen lämnat alla sina uppdrag där. Enligt egen utsago har han även gjort sig av med allt sitt ägande i bolaget.  

Åtminstone så sent som i mitten av februari i år var dock Olsson fortfarande huvudägare i företaget enligt Bolagsverket. 

Vill svara via namnlös admin-adress

Plus reporter försöker därefter ringa runt till hela Rive juridiska byrås styrelse, men hittar endast två telefonnummer. På det ena nås en telefonsvarare som uppger ett annat namn än den vi sökt. På det andra svarar styrelsesuppleanten Henric Einarsson, tidigare talesperson för byrån, som hänvisar reportern vidare till chefsjurist Eric Hårdén.  

Denne svarar per mejl.  

– Jag kan bekräfta att Richard Olsson inte är anställd vid byrån, han har avgått. Då jag inte arbetar med mediefrågor för byrån får jag hänvisa er vidare till byråns officiella e-postkanal (Administrationen). 

Se videon för att höra bland annat Richard Olssons svar till Plus reporter.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar juridiska tjänster

Mer i ämnet