Tommy Harg från Piteå fick rätt till 76 803 kronor från juristbyrån han anlitade. Att företaget nu vägrar betala tillbaka är oseriöst, anser Jan Bertoft på Sveriges konsumenter. Foto: Privat/Sveriges konsumenter

Rive juridiska byrå struntar i Allmänna reklamationsnämndens beslut

Uppdaterad
Publicerad

Trots att Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ger kunder till Rive juridiska byrå rätt till tiotusentals kronor tillbaka vägrar byrån att ge tillbaka pengarna.

Plus har tidigare rapporterat om det omfattande kundmissnöje som riktats mot Rive juridiska byrå. Många kunder har överraskats av dyra fakturor för juristernas resor med privatplan.

I höstas stämde Konsumentombudsmannen företaget, och ARN gjorde bedömningen att företagets resedebitering inte varit rimlig.

Plus granskar juridiska tjänster

Under Plus granskning har redaktionen fått in över 70 tips från missnöjda Rive-kunder och många har också anmält företaget till ARN.

Fick rätt – men inte 77 000 kronor tillbaka

Nu har redaktionen återigen börjat få tips om företaget och i minst två fall har det visat sig att företaget valt att inte följa ARN:s beslut.

En kund som fått rätt till 76 803 kronor tillbaka är Tommy Harg från Piteå. Han blev först glad över ARN-beslutet, men fick sen det här svaret från Rive:

”Om ni anser att ni har legal (juridisk) rätt till något från byrån så kan ni vända er till en domstol med en stämningsansökan. Byrån beaktar inte ARN:s åsikt i frågor som detta eftersom att den inte är baserat på gällande rätt och de rättsregler som gäller vid en domstolsprövning av samma fråga.”

– Jag känner mig besviken och kränkt av de som jag trodde jag skulle få hjälp av, säger Tommy Harg till Plus.

Uppdatering 200324: Efter den här artikelns publicering har många fler missnöjda kunder hört av sig till Plus, och även de har fått besked om att företaget av princip inte kommer att följa ARN-beslut.

”Oseriöst”

Trots upprepade försök att nå Rive juridiska byrå har Plus inte fått något svar på frågor om hur företaget behandlar sina kunder. Företaget har dock tidigare uppgett att ARN gjort ett “orimligt ställningstagande”.

– Det är oseriöst att inte följa ARN:s beslut, och det borde särskilt en juridisk byrå vara medvetna om, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.

– Det anses som god affärssed inom näringslivet att följa såna här beslut och de allra flesta branschorganisationer har förbundit sig att följa besluten.

Måste vända sig till domstol

De missnöjda kunder som vill fortsätta att kämpa för sina pengar tillbaka måste nu vända sig till tingsrätten.

– ARN gör kvalificerade juridiska bedömningar och en juridisk byrå borde veta bättre än att belasta rättsväsendet genom att inte följa besluten, säger Jan Bertoft.

Så anmäler du till ARN

Allmänna reklamationsnämnden är en myndighet som kostnadsfritt och opartiskt prövar konsumenttvister. Besluten är inte bindande, men de flesta företag följer ARN:s rekommendationer. Om du vill anmäla ett företag så finns det några saker att tänka på:

  • Innan du anmäler: Kolla upp dina rättigheter, och ge företaget en chans att hjälpa dig först.
  • Är ARN rätt väg? Kontrollera om ARN faktiskt kan pröva just din tvist. Till exempel prövar ARN inte tvister som rör mindre än 500 kronor. De prövar inte heller ärenden som är alltför omfattande, eller som kräver muntlig bevisning. I sådana fall kan tingsrätten vara ett alternativ.
  • Håll koll på dina bevis: Tänk på att alltid spara skriftlig korrespondens med företag. Det kan också vara bra att ta skärmdumpar och spela in viktiga telefonsamtal.
  • Skriv en ordentlig anmälan: ARN behöver veta vad du vill få beslut på, hur du har kommit fram till det och vilka bevis du har.

Källa: ARN & SVT/Plus

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar juridiska tjänster

Mer i ämnet