Plusredaktionen gräver i allt som har med begagnade bilar att göra – och bjuder på tips! Foto: TT

Så håller du ner din klimatpåverkan när du köper bil

Uppdaterad
Publicerad

Bilköpare med klimatångest? Här får du koll på vad du kan göra för att din klimatpåverkan inte ska bli större än nödvändigt.

Att köra bil påverkar tveklöst vårt klimat. Samtidigt är bilen en ren nödvändighet för många människor, och alla har heller inte råd att köpa de nyaste mer miljövänliga bilvarianterna.

Men både du som ska köpa en ny bil och du som tänker satsa på en lite äldre begagnad bil kan göra saker för att hålla nere er miljöpåverkan.

Konsumentnytta

Bilens miljöpåverkan kan delas in i tre delar: bilen, hur den används, och drivmedlet.

Bilen

Ett konkret råd är att inte köpa en för stor bil. Istället för att planera efter en enstaka längre semesterresa kan du se till basbehoven i vardagen. Och skulle du vid något tillfälle verkligen behöva det där extra bagageutrymmet kan du alltid hyra en större bil.

På samma sätt kan du tänka om olika tilläggsutrustningar. Ju mindre bilen väger desto mindre bränsle drar den. Så tänk till över vad som verkligen behöver vara med i bilen.

Det går också att få veta mer än man kanske tror om just den bilmodell man överväger att köpa. På Konsumentverkets hemsida bilsvar.se kan du jämföra din bils klimatpåverkan med andra bilmodeller.

Användningen

Självklart drar bilen mindre bränsle om du använder den mindre. Så fundera över om alla kortare vardagsresor verkligen behövs. Och kan du hitta någon att samåka med?

Drivmedlet

Olika drivmedel har olika klimatpåverkan. Från lägst till högst: el (nordisk elmix), biogas, syntetisk HVO-diesel, etanol (E85), fossil diesel och slutligen bensin. Laddhybrider är bra så länge det finns ström i bilens batteri.

SVT:s konsumentredaktion Plus granskar just nu försäljningen av begagnade bilar. Ta del av den pågående granskningen här – och bidra du med!

Källor

Konsumentverket, Motormännens riksförbund & Motorbranschens riksförbund

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konsumentnytta

Mer i ämnet