Så luras dejtingsajterna med fejkade profiler

Uppdaterad
Publicerad

Antalet anmälningar och klagomål från konsumenter mot dejtingsajter har ökat kraftigt de senaste åren. En ny typ av klagomål rör fejkade profiler som konsumenterna misstänker skapas av dejtingsidorna själva.

De senaste åren har antalet klagomål mot dejtingsajter ökat.

Under 2017 tog Konsument Europa, Hallå konsument, de kommunala konsumentvägledarna och Konsumentverket emot 718 klagomål från konsumenter som hade fått problem med dejtingtjänster på nätet. Motsvarande siffra för 2016 var 537, vilket i sin tur var en markant ökning från tidigare år.

Nätdejting

– Klagomålen rör både svårigheten att säga upp abonnemang och krångliga avtal, säger Kristina Wallin, jurist på Konsumentverket till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Enligt henne har också en ny typ av klagomål dykt upp på senare tid. Det handlar om att användare misstänker att det finns fejkade profiler på sidorna.

Marknadsföringsbluff

Flest klagomål till Konsumentverket och ARN får just nu företaget Be2, som driver dejtingsajterna Be2.se och Academic singles. Företaget bakom har sitt säte i Luxemburg. Konsument Europa, som bevakar svenska konsumenters intressen gentemot europeiska bolag, har kontaktat myndigheter i Luxemburg och påpekat problemet.

När Plus granskar företaget hittar redaktionen snabbt flera profiler i Be2:s marknadsföring som också återkommer i Academic singles marknadsföring.

På bilderna visas exempel på glada användare med förnamn, stad och ålder. Men samma personer heter olika saker, bor i olika städer och har olika ålder på de båda sajterna.

I klippet ovan kan du se mer om hur sajterna luras i marknadsföringen.

Plusredaktionen har sökt Be2 men inte fått några svar.

Fejkprofiler till salu

Plusredaktionen hittar också fler hemsidor som erbjuder dig som vill skapa eller redan äger en dejtingsajt att köpa påhittade profiler billigt. För bara några dollar kan man köpa ett hundratal profiler, som ett sätt att blåsa upp medlemsantalet på tjänsten.

I SVT Play-serien ”Plus granskar” kan du se mer om nätdejtingens baksidor.

Fyra tips till nätdejtaren

1. Kolla upp hur länge medlemskapet gäller. Är det så att det förnyas automatiskt efter en viss tid? Kolla i så fall när och vad du måste göra om du inte vill fortsätta vara medlem.

2. Läs alltid avtalsvillkoren noggrant, även det finstilta, innan du godkänner och betalar. En dejtingtjänst som upplevs som gratis eller prisvärd kan bli dyr i slutändan. Leta efter information om rätten att ångra eller säga upp avtalet och hur du använder den.

3. Ta skärmdumpar på alla steg i avtalsprocessen och spara avtalsvillkoren. En webbsida kan ändras snabbt, vilket gör det svårt att bevisa vilken information du hade tillgång till när du godkände avtalet.

4. Börja inte använda tjänsten direkt efter att du registrerat dig på webbplatsen. Vänta först in orderbekräftelsen och läs igenom den noggrant. Kontrollera att det som står där motsvarar dina förväntningar.

Källa: Konsument Europa

Tipsa Plus!

Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nätdejting

Mer i ämnet