Sas beklagar strulet som familjen Torseng råkat ut för. Foto: TT

SAS kompenserar familjen Torseng

Uppdaterad
Publicerad

SAS beklagar det som hänt familjen Torseng, och håller med om att just detta ärende varit lite otydligt. 

SVT:s konsumentredaktion Plus raporterar om familjen Torsengs struliga resa. Mindre än ett dygn innan avfärd ställde SAS in planet till Miami, och trots många försök lyckades flygbolaget inte boka om familjen, som gick minste om sin planerade drömresa.

– Vi är ledsna för att vi inte lyckades boka om dem, men det händer extremt sällan, säger Freja Annamatz, presschef för SAS Sverige.

Plus granskar struliga resor

Enligt Freja Annamatz kan man som resenär alltid känna sig trygg i att någon håller på att boka om resan om planet blivit inställt. I de allra flesta fall lyckas man boka om passagerarna ganska omgående.

Svårt att hitta ny resa i juletid

Det som händer när planet är inställt eller försenat är vanligen att man får ett sms från flygbolaget. Resan bokas om och man får ett nytt sms om den nya tiden för avfärd. Att detta inte lyckades i familjen Torsengs fall säger Freja Annamatz beror på tiden på året.

-Det är några dagar innan jul och högsäsong, vilket gjorde att det var svårt att hitta ett annat datum, säger hon.

Beklagar stressen

Samtidigt tycker Freja Annamatz att det är beklagligt att familjen Torseng kände sig pressade och stressade av situationen.

– Det är extremt olyckligt att det var så pass fullbokat och vi är ledsna för detta. Vi har därför kompenserat familjen extra genom att ge dem 10.000 eurobonuspoäng, för här känner vi att det har varit otydligt i kommunikationen.

Här kan du följa Plusredaktionens resegranskning – och tipsa resereportern

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar struliga resor

Mer i ämnet